X 
Eurovision stiri: 520
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1390
Preşedintele stiri: 4015

Conflict de interese în legea care prevede reorganizarea „Administrația de Stat a Drumurilor”

13 iun. 2023,, 11:57   Societate
2443 0

Legea promovată de Guvernul Recean şi votată de Parlament, care prevede reorganizarea Întreprinderii de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor”, prin fuziune cu 10 companii (SA Drumuri) într-o megaîntreprindere de stat, este în contradicție cu viziunea statului în domeniul administrării drumurilor și poate periclita realizarea obiectivului „Moldova Europeană 2030”, susţine Vitalie Rapcea, director de program la Expert-Grup.

Expertul recomandă indirect preşedintei Maia Sandu să nu promulge legea, susţinînd că acest document „ilustrează cum o decizie fundamentală de politici poate fi promovată în lipsa unei argumentări suficiente, în lipsa unei viziuni sectoriale, în contradicție cu alte documente de planificare strategică, în contextul unui aviz anticorupție negativ și în pofida numeroaselor riscuri: de imagine, financiare, de înstrăinare a patrimoniului public, de distorsionare a pieței etc.”, transmite Noi.md cu referire la Mold-street.com.

Carul a fost pus înaintea boilor

Proiectul, elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale şi aprobat de Guvern şi Parlament, prevede schimbarea radicală a modalității de administrare a drumurilor publice, prin reorganizarea Întreprinderii de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” prin fuziune cu 10 (SA Drumuri) într-o megaîntreprindere, care se va numi SA Administrația Națională a Drumurilor (SA AND), cu rol de executor și de beneficiar al lucrărilor de întreținere a drumurilor.

Suplimentar, se prevede că terenurile aferente drumurilor se transmit, la valoarea de bilanț, de la Agenţia Proprietăţii Publice (APP) la ministerul de ramură, care, în ultimă instanță, prin derogare de la lege, le transmite în concesiune pe 35 de ani către noua megaîntreprindere – SA AND – fără plata redevenței.


„O astfel de modificare semnificativă nu poate fi aprobată fără ca, mai întîi, aceasta să fie explicată și planificată într-un document strategic sectorial.

În acest context, Strategia de mobilitate, la care se lucrează din 06.03.2023, trebuie să detalieze modul în care urmează a fi organizată administrarea drumurilor în Republica Moldova, astfel încît aceasta să contribuie la realizarea obiectivului de Moldovă Europeană pînă în 2030. Din păcate, carul a fost pus înaintea boilor”, constată într-o analiză Vitalie Rapcea.

În opinia autorului analizei, modul de administrare a drumurilor se vrea decis înaintea discuțiilor pe Strategie, iar managerii de la Guvern și Parlament „au admis încălcarea principiului managerial fundamental de corelare a acțiunilor punctuale cu planul sectorial, planul de guvernare și cel de dezvoltare națională”.

„Analiza parcursului modului de aprobare a acestui proiect de lege ridică mari semne de întrebare referitoare la calitatea procesului decizional și a modului în care acest proces poate fi compromis”, afirmă expertul.

Conflict de interese

Potrivit lui Vitalie Rapcea, documentul semnifică o schimbare de viziune asupra sectorului drumurilor, dar nu tocmai în direcţia bună.

„Dacă în 2008 întreprinderile executoare de lucrări de întreținere erau entități separate de întreprinderea care îndeplinea funcția de administrator și beneficiar al lucrărilor (ASD), atunci în 2023 viziunea se schimbă radical, iar SA AND va intra într-un veritabil conflict de interese”, precizează expertul.

Or, prin comasarea celor 10 SA Drumuri cu ASD şi crearea SA AND, „cea din urmă va îndeplini lucrările de întreținere și tot ea va controla modul de executare a acestora”.

„În contextul în care aceeași entitate joacă rolul de executor, administrator și beneficiar, există riscul ca utilizatorii drumurilor nici să nu afle despre o efectuare în volum insuficient sau de o calitate derizorie a lucrărilor de întreținere, ci doar vor suporta costurile asociate acestei reforme”, constată Rapcea.

Potrivit expertului, această reorganizare face imposibilă și aplicarea contractelor multianuale bazate pe performanță, perpetuînd facturarea pe volume de lucrări pretinse a fi efectuate şi trădează intenția inițială a autorităților de creare a unei agenții.

„Analiza speței arată cît de ușor poate fi promovată o decizie de schimbare radicală, care nu este coerentă cu documentele de planificare strategică, cu bunele practici și angajamentele asumate față de cetățeni și partenerii de dezvoltare, care compromite credibilitatea statului în atragerea investițiilor private și ridică mari riscuri de administrare ineficientă și de delapidare a patrimoniului public”, concluzionează Vitalie Rapcea, director de program la Expert-Grup.

2
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?