Eurovision stiri: 519
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1386
Preşedintele stiri: 4011

Agenția Națională Transport Auto, al treilea an fără buget. De ce?

2 dec. 2016,, 15:53   Economie
2647 1

Агентство автотранспорта третий год без бюджета. Почему?
Foto: noi.md

După cîteva încercări eșuate de a adopta bugetul Agenției Naționale Transport Auto pentru anul 2016, recent a fost publicat pentru consultări publice bugetul acesteia pentru anul 2017.


Agenția este o structură de stat din subordinea Ministerului Transporturilor, aflată în autofinanțare, din contul mijloacelor din plățile agenților economici pentru diferite documente permisive. Agenția trebuie să monitorizeze și să asigure executarea legislației, actelor normative și actelor internaționale în domeniul transportului auto semnate de Moldova.

De menționat că bugetul Agenţiei pentru anul următor urmează a fi aprobat anual de Guvern, pînă la data 15 noiembrie.

Începînd din luna august curent, Ministerul Transporturilor deja de două ori a eșuat în promovarea bugetului Agenției pentru anul curent. Permanent apar diverse neclarități ce trebuie elucidate.

În proiectul pentru anul 2016 prezentat repetat au fost majorate veniturile – de la 57,3 mil. lei la 60,4 mil. lei. Ținînd cont de suma cheltuielilor prevăzute pentru personal, care constituie cca 52% din venit, salariul mediu brut al unui angajat în anul curent este de 22,8 mii de lei. În total, conform statelor de personal, Agenția trebuie să aibă 120 de angajați. De facto însă ea are 107. Autorii proiectului nu explică din care considerente salariul mediu la Agenție este cu mult mare decît cel de la alte structuri similare și față de cel mediu pe economie.

La 1 decembrie Ministerul Transporturilor deja a prezentat spre consultare publică și proiectul bugetului Agenției pentru anul 2017. Se propune la venituri în sumă de 59,6 mii lei şi la cheltuieli în sumă de 47,2 mii de lei. După cum se poate vedea, nu există mare diferență la venituri și cheltuieli în proiectul pentru anul 2017 și cel propus și neadoptat pentru anul 2016. Unica diferență este că cheltuielile pentru personal se vor micșora neesențial, cu 700 de mii de lei (cu 2%), iar diferența venitului neutilizat pentru necesitățile Agenției în sumă de 12,4 milioane de lei se propune a fi transferată în Fondul rutier.

Deci, în pofida cerinței ca bugetul Agenției Transport Auto pentru anul viitor să se adopte pînă la 15 noiembrie anul precedent, pînă în prezent nu este adoptat bugetul nici pentru anul curent, nici pentru anul 2017. Ministerul Transporturilor, în loc să verifice corectitudinea propunerilor la venituri și cheltuieli, să le ajusteze pentru o situație reală, continuă să prezinte repetat una și aceeași – cheltuieli nejustificate.

Și această situație – cu întîrzieri majore de prezentare spre aprobare a bugetului anual, cu cheltuieli nejustificate, inclusiv pentru personal, care decurg din tarifele nejustificate majorate – se repetă din an în an, fără ca cineva din conducerea ministerului de profil și membrii Guvernului să stabilească o finanțare adecvată pentru agenția respectivă.

Doar în final nimeni nu este tras la răspundere pentru neaprobarea la timp a bugetelor pentru anii 2015, 2016 și 2017. Și nimeni parcă nu vede că bugetul se formează din plăți pentru diverse documente permisive, în conformitate cu prevederile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, în baza căreia Agenția eliberează un șir de autorizații, inclusive cele mai scumpe și solicitate pe piață – autorizaţii multilaterale CEMT anuale, cu un cost de 700 de euro și autorizații CEMT pe timp scurt – cu 70 de euro.

De menționat că autorizaţiile Consiliului de Miniștrii ai Transporturilor se acordă de Forumul Internaţional al Transporturilor ministerelor de transport ale statelor membre CEMT, în scopul facilitării transporturilor internaţionale rutiere de marfă şi utilizării mai eficiente a autovehiculelor.

Conform informațiilor, Ministerul Transporturilor primește anual și transmite Agenției cca 2000 de autorizații CEMT anual. Deci 2000 de autorizații de cîte 700 de euro anual doar de pe urma acestui fapt Agenția urmează să acumuleze un venit de 1,4 mil. euro sau de 29,4 mil. lei. Pe cînd în partea de venit de la realizarea CEMT multilaterale anuale Agenția arată un venit de doar de 20,9 mil. lei. Problema este că informația despre numărul de autorizații – multilaterale, bilaterale, trilaterale ș.a., este închisă. Astfel, se atestă o nepotrivire a încasărilor la toate tipurile de documente permisive.

Mai mult, Moldova a aderat la Protocolul Conferinței Europene a Miniștrilor de Transport la 24 aprilie 1996. Pe tot parcursul utilizării autorizațiilor CEMT, pe care Ministerul Transporturilor le primește gratis, dar le comercializează la un preț destul de solid, permanent și anual se atestă multiple neînțelegeri între Agenție și agenții economici transportatori, doritori de a procura aceste autorizații. Și permanent o parte dintre autorizații este comercializată la prețuri mai mari (speculativ) și neoficiale.

Pentru comparație. În România costul unei autorizații multilaterale anuale este de 330 de lei, deci 73 de euro. În Rusia costul unei autorizații pe termen scurt este de 15 dolari SUA.

Dacă toate autorizațiile se primesc gratis, din care considerente cu ele se face bișniță? Și de ce în Moldova costul lor este de cca 10 ori mai mare decît cel de la vecini? Și acest fapt este legiferat prin legea respectivă!

Cine în locul Ministerului Transporturilor, care nu dorește o disciplină respectivă financiară, se va ocupa mai serios de problemele Agenției Naționale Transport Auto?

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?