Eurovision stiri: 513
Cazul Filat stiri: 354
Transnistria stiri: 1384

O treime din posturile de ambasador al SUA sunt cumpărate în timpul campaniei electorale

16 sep. 2016,, 12:00   Politică
2378 4
Треть должностей чрезвычайного и полномочного посла США покупаются во время избирательной кампании
Foto: unextor.ru

Dacă ești un american bogat și te-ai plictisit de viața de zi cu zi, ai două soluții: fie îți cumperi o călătorie în spațiu, fie un post de ambasador.


Ambele sunt distractive, singura diferență fiind că, în ultimul caz, trebuie să donezi cui trebuie: candidatului la președinția SUA care câștigă alegerile.

Diplomația americană ar trebui să dea dovadă de profesionalism, măcar și pentru simplul motiv că reprezintă țara cea mai puternică din punct de vedere militar și geopolitic de pe glob. Iar politicienii și opinia publică din cele mai multe state vânează orice vorbă sau gest al ambasadorilor SUA, în speranța că li se vor dezvălui planurile pe care Marele Licurici le are cu țara lor.

Realitatea este însă alta, în mare parte meseria de ambasador fiind un business ca oricare altul.

35% dintre ambasadorii numiți de actualul președinte Barak Obama nu sunt diplomați de carieră, ci oameni de afaceri și președinți executivi ai unor companii, care s-au remarcat prin nivelul donațiilor efectuate în campania electorală. Procentul este unul în creștere, media numirilor politice până la mandatele sale fiind de 35%. Ceilalți 65 sunt diplomați de carieră, însă ei trebuie să se mulțumească cu posturi în state mai puțin importante. Posturile de la Londra, Paris, Bruxelles etc le sunt inaccesibile, fiind rezervate “donatorilor” din campania electorală.

Postul de ambasador în UE, de trei ori mai ieftin decât cel de ambasador la Londra

Wikileaks a publicat în această săptămână lista cu donatorii democrați din 2011 care au obținut posturi de ambasadori în ultimii cinci ani, “obținută” de la hacker-ul Guccifer 2.0. Astfel, Matthew Barzun, CEO la Brickpath.com, care a donat suma record de 3,5 milioane de dolari către Partidul Democrat și către campanieа lui Barak Obama la ultimele alegeri, a fost numit ambasador în Marea Britanie și apoi în Suedia. Postul de ambasador la Paris a fost puțin mai ieftin, Charlie Rivkin, CEO al Wildbrain, achitând pentru el doar 2,5 milioane de dolari în donații.

Kirk Wagar, președinte al Wagar Law Firm, a donat 2,33 milioane de dolari pentru a fi recompensat cu postul de ambasador SUA în Singapore. Alan Solomont, CEO al Solomont Bailis Ventures, a plătit o sumă similară pentru privilegiul de a conduce ambasada din Madrid. Tokyo-ul a fost mai ieftin, John Roos, CEO-ul Wilson Sonsini Goodrich & Rosati, donând doar 2 milioane de dolari, o sumă similară cu cea cu care a finanțat CEO-ul Interior Music, Nicole Avant, campania lui Obama pentru a obține postul din Bahamas.

Interesant este că postul de ambasador la UE este mult mai puțin prețuit decât cel de ambasador la Londra, fiind de peste trei ori mai ieftin. Bill Kennard, președinte al Carlyle Group, a achitat doar un milion de dolari pentru a obține acest post, sumă cu 2,5 milioane de dolari mai mică decât cea plătită de Matthew Barzun pentru privilegiul de a se plimba prin grădina Winfield House.

Recepții de peste un milion de dolari

Însă investiția inițială în campania electorală a candidatului care obține președinția SUA nu este singura cheltuială la care sunt supuși “donatorii” diplomați americani. Ambasadorii americani au un salariu anual de bază de maxim 179.700, iar party-urile oferite pot costa câteva sute de mii de dolari mai mult. Unii dintre diplomații SUA din marile capitale ale lumii plătesc și peste un milion de dolari din propriile buzunare pe aceste petreceri. Diplomații, care nu au puterea financiară a “donatorilor”, apelează la buzunarele companiilor americane. Dan Kurtzer, diplomat de profesie și nu “donator”, obișnuia să solicite corporațiilor donații, în perioada când a fost ambasador în Egipt, între 1997 și 2001, pentru a organiza petrecerea de 2.000 de persoane dedicată sărbătoririi Zilei Naționale a SUA, pe 4 iulie. Numai artificiile și recepția de la Casa Operei din Cairo costau cel puțin 100.000 de dolari.

”E ca și cum ai plăti 25 de milioane de dolari pentru a călători în spațiu”

Mulți dintre donatorii numiți ambasadori au dat dovadă de lipsă de profesionalism. Cynthia Stroum, care a efectuat donații către Comitetul Partidului Democrat și către fondul de campanie al președintelui Barak Obama în valoare de 1,48 milioane de dolari, a fost “recompensată” cu postul de ambasador în Luxembourg. La finalul mandatului său, potrivit unui raport al Departamentului de stat, “a lăsat ambasada într-o stare nefuncțională” după ce a creat o atmosferă de lucru caracterizată prin “agresivitate, ostilitate și intimidare”.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?