Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Transportatori auto: Într-o asociaţie necomercială nu trebuie să existe oligarhi"

2 sep. 2014,, 14:47   Societate
2757 0
Foto: infomarket.md
(Interviu acordat de preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Grigore Bernavschi, corespondentului agenţiei "Infotag" Vladimir Sidorenco)

"Infotag": Domnule Bernavschi, s-au scris multe despre conflictul de la AITA. Dar mulţi cetăţeni ai Moldovei aşa şi nu au primit un răspuns clar la întrebarea „pentru ce s-a făcut atîta zarvă?”.

Grigore Bernavschi: Nu cred că mulţi cetăţeni aşteptau acest răspuns. Conflictul poartă caracter juridic şi viza doar companiile fondatoare ale Asociaţiei. Important a fost să ajustăm regulamentul AITA la legislaţia Republicii Moldova. Agenţia Antimonopol şi Ministerul Justiţiei cereau conducerii precedente să înlăture divergenţele existente. Iar ea se făcea că ia în calcul recomandările, dar de facto le ignora, ceea ce nu permitea asociaţiei să treacă reînregistrarea şi să primească certificatul corespunzător de la Ministerul Justiţiei. Sub pericol se afla existenţa AITA ca organizaţie necomercială.

"I": Şi cel de divergenţe au fost acestea?

G.B.: AITA este o organizaţie necomercială. În urmă cu peste 20 de ani a fost creată de transportatori auto pentru protejarea intereselor profesionale, nu pentru îmbogăţirea unor oligarhi pe seama transportului auto. Toţi au contribui cu sume egale. Un membru al Asociaţiei – un vot. Şi aceasta nu este dorinţa noastră, ci o regulă internaţională, axioma activităţii oricărei organizaţii de acest gen.

Dar cu zece ani în urmă, în regulament au fost introduse modificări, din a căror cauză conducerea de atunci şi unii membri ai Consiliului AITA au primit posibilitatea de a avea cote mai mari de un vot, pentru "contribuție" la dezvoltarea Asociaţiei. În rezultat, şapte membri ai AITA au o cotă de 67%, iar ceilalți 46 de membri sînt nevoiţi să se mulţumească cu 33%. Este un nonsens!

Oponenţii noştri de repetate ori au declarat că cotele ilegale între membrii Asociaţiei nu sînt nimic mai mult decît un avantaj formal şi nu înseamnă obţinerea unor dividende sau beneficii, deoarece regulamentul AITA interzice acest lucru. Dacă este cu adevărat aşa, atunci apare întrebarea: de ce au introdus mecanismul de cotare, ce contravine actualei legislaţii? Membrii AITA în practică s-au convins de faptul că multe decizii în privinţa activităţii Asociaţiei s-au luat în beneficiul unui mic grup de fondatori, anume din considerentul că deţine cota majoritară.

"I": În opinia dumneavoastră, contribuţia unor anumiţi activişti ai Asociaţii la procesul de devenire a AITA şi transformarea ei dintr-o organizaţie ordinară, cum sînt multe în Moldova, într-una autoritară, bogată, solidă şi profesională, trebuie să fie marcată doar cu diplome de merit?

G.B.: Nu ştiu cum trebuie să fie recompensarea "pentru activism" (apropo, mulţi pentru munca lor au primit un salariu bun), dar să acorzi "activiştilor" Asociaţiei cote suplimentare este ilegal, atît din punct de vedere legislativ, cît şi asociativ, fapt despre care a avertizat Ministerul Justiţiei.

"I": Dvs. şi asociaţii sînteţi ajutori benevoli ai Ministerului?

G.B.: Nu. Pur şi simplu la acel moment scopurile noastre au coincis. Într-o organizaţie necomercială nu trebuie să existe oligarhi. Organizaţia necomercială este o societate pe acţiuni. Mai mult, conducerea precedentă a decis să elimine din componenţa AITA partea necomercială şi să creeze SRL "AITA-Service". Acolo cota lor de 67% la adoptarea unor decizii ar fi fost foarte importantă.

"I": Precedenta conducere a Asociaţiei a explicat că crearea "AITA-Service" a fost dictată de cerinţele Ministerului Justiţiei cu privire la ajustarea unor prevederi ale regulamentului AITA la cerinţele legislaţiei.

G.B.: Minciună. Ministerul Justiţiei a cerut să fie lichidate cotele din asociaţie, nu să fie creată o întreprindere comercială şi astfel să se desfăşoare o preluare camuflată a activelor AITA.

AITA este o uniune benevolă a transportatorilor. Şoferii de curse lungi sînt permanent în drum. Zi şi noapte. De aceea activitatea Asociaţiei trebuie să fie asemănătoare unei magistrale auto. Cu un carosabil rezistent şi indicatoare clare, în caz contrar, poţi derapa.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?