O parte din persoanele strămutate își vor căuta un loc de muncă, beneficiind, astfel, de permis de ședere în scop de angajare. O altă parte de persoane strămutate, la expirarea termenului de ședere legală de 90 zile, în funcție de evoluția conflictului, ar putea solicita azil. Astfel, anticipăm că Republica Moldova se va confrunta cu un număr foarte mare de solicitanți de azil. În aceste circumstanțe, există riscul ca sistemul național de azil să nu poată procesa acest flux de persoane fără efecte adverse pentru funcționarea sa eficientă.
Cel mai acceptabil mecanism de legalizare a șederii pe teritoriul Republicii Moldova, a persoanelor strămutate din Ucraina din cauza conflictului armat, este mecanismul protecției temporare.În acest sens, Ministerul Afacerilor Interne este în proces de definitivare a proiectului privind acordarea protecției temporare. Cu această ocazie, a avut loc o ședință de lucru cu instituțiile implicate în proces, pentru a discuta aspectele importante de definitivare și îmbunătățire, precum și pentru identificarea și stabilirea resurselor financiare pentru implementarea acestui proiect.
Menționăm că introducerea protecției temporare va fi în beneficiul persoanelor strămutate şi ale altor persoane care au nevoie de protecție, precum și în beneficiul Republicii Moldova, întrucît drepturile aferente protecției temporare reduc necesitatea persoanelor strămutate de a solicita imediat azil și diminuează astfel riscul copleșirii sistemului național de azil, deoarece se reduc formalitățile de înregistrare și documentare ca urmare a urgenței situației.
Adăuga comentariu