Eurovision stiri: 519
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1386
Preşedintele stiri: 4008

Instrumente și tehnici eficiente pentru atragerea investițiilor străine, prezentate în a doua zi a Forumului anual pentru atașații comerciali

20 iul. 2019,, 09:32   Business
653 0

Diplomația economică trebuie să aducă beneficii țării, iar un rol important în atragerea investițiilor, sporirea exporturilor și protejarea intereselor comerciale ale statului le revine atașaților economici din cadrul ambasadelor noastre de peste hotare. Tehnici inovative pentru identificarea potențialilor parteneri și atragerea investițiilor în Moldova au fost discutate pe larg în cea de-a doua zi a Forumului anual pentru atașații comerciali. Cele mai bune practici, testate cu succes de-a lungul timpului, au fost prezentate de către omologii lor, experți locali și speakeri internaționali. Evenimentul este organizat de Grupul de Lucru în domeniul diplomației economice, din care fac parte Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Ministerul Economiei și Infrastructurii, precum și Agenția de Investiții – instituție cu mandat de promovare a brandului de țară și implementare a politicilor economice.

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții:În contextul măririi fluxului de investiții și a unui export calitativ tot mai actual devine subiectul diversificării și focusul către mărirea valorii adăugate a produselor moldovenești destinate exportului. De aceea, în afara de produsele tradiționale am adus în discuție oportunitățile pe care putem și trebuie să le valorificăm prin promovarea produselor și serviciilor de nișă, oferite de agricultura ecologică, cosmetice, dar și servicii din domeniul turismului, producție de film, media - generate de industriile creative. Am vorbit despre capacitățile Republicii Moldova de a se înscrie în cererea dictată de trendurile globale, dar și de utilizarea potențialului intelectual al tinerilor care pot genera servicii media care ne pot diferenția la nivel regional și ne pot aduce venituri mai mari. Pentru exemplificări agenda forumului a inclus vizite de informare la Centrul de excelență în industria ușoară ZipHouse dar și la hub-ul de industrii creative ArtCor, unde atașații comerciali au avut parte de experiență emersivă și au primit detalii care îi vor ajuta să abordeze noi direcții în promovare și atragere de investiții în țara noastră."

Atașatul comercial din cadrul Ambasadei SUA din România, invitat special al evenimentului, a vorbit despre structura Oficiului Comercial din cadrul Departamentului american de Stat și a menționat impactul pe care diplomații l‑au avut asupra diminuării efectelor devastatoare ale recesiunii economice din 2009.

Joshua Burke, atașat comercial, Ambasada SUA din România: „Departamentul Comercial al SUA are peste 700 de atașați, responsabili de relațiile economice dintre SUA și alte 75 de piețe externe, care absorb peste 95% din volumul total al exporturilor. Una dintre platformele folosite pentru promovarea exporturilor o reprezintă evenimentele de networking, la care sunt invitați distribuitorii locali și companiile internaționale. Pe lângă acestea, în fiecare an emitem un ghid comercial destinat fiecărei țări în care SUA are interese economice, conținând informații relevante și coordonatele companiilor din statele respective. O altă modalitate de atragere a investițiilor ar fi dezvoltarea turismului – acest domeniu poate genera venituri prin intermediul turiștilor, care ulterior pot deveni investitori.”

Un alt speaker, cu o experiență de peste două decenii în domeniul comunicării, marketingului și al vânzărilor, dar și în atragerea investițiilor în țări precum Kazakhstan și Azerbaidjan, a venit cu câteva studii de caz și recomandări concrete pentru atașații economici.


Renan Eroğlu, consultant în afaceri: „Pe parcursul unor astfel de evenimente, diplomații și atașații comerciali primesc informații vitale și utile pentru munca lor de reprezentare a țării peste hotarele sale. Dacă ar fi să vorbesc în termeni de business, le recomand atașaților economici să nu meargă prea dispersat pe mai multe sectoare, pe grupuri de investitori, ci ar trebui să concentreze pe un singur domeniu cu care să stabilească și să consolideze relația. Le recomand participanților să promoveze domeniul turismului din Moldova și să-i invite pe cei interesați să viziteze țara. Ajunși aici, investitorii pot cunoaște din prima sursă și alte sectoare strategice pentru economia țării: agricultura, vinurile, industria textilă, iar după aceea pot lua decizia de a investi.”

Tehnicile de identificare a potențialilor parteneri și de atragere a investițiilor străine au constituit tema următoarei prezentări. Succesul unei întâlniri de afaceri cu un potențial investitor este garantat de câteva aspecte importante, printre care se numără cunoașterea strategiei de export a țării, a pieței de consum, a cadrului legal, a potențialilor parteneri, distribuitori și a companiilor care ar putea să fie interesate de ofertă.

Forumul a continuat cu o sesiune practică despre regulile de utilizare a brandului de țară „Pomul vieții” și a brandului investițional „InvestMoldova”, în condițiile în care atașații economici sunt implicați direct în evenimentele desfășurate peste hotare pentru promovarea exporturilor și prezentarea produselor moldovenești.

Eugen Boico, director, agenția Publicis Moldova: „Prezența unui brand adaugă profitabilitate unui produs, iar o marcă este cunoscută și devine recognoscibilă și datorită modului în care este comunicată. În trecut, fiecare organizație de stat povestea despre Moldova în felul său, generând 10-15 istorii diferite despre același stat, ceea ce crea multă confuzie. Succesul unui brand de țară este atunci când toate sectoarele economice strategice sunt comunicate prin același mesaj unificat.”

Pentru a asigura comunicarea unificată despre Republica Moldova peste hotarele țării, Agenția de Investiții a elaborat un set complex de materiale, care va fi pus la dispoziția fiecărui atașat economic. Acesta conține: Info kit cu materiale tipărite (broșura „Country Overview”, broșura turistică, harta turistică, agenda culturală, 10 pliante sectoriale și 7 broșuri sectoriale), video kit (video-uri pe subiectele: „InvestMoldova”, „Moldova în cifre”, „Pomul Vieții”, „Conferința globală privind turismul vitivinicol”), două bannere roll-up, card de memorie conținând brandbook-ul și ghidul de utilizare a acestuia, drapele mici (Moldova, InvestMoldova și țara în care este localizat atașatul economic), dar și altele care prezintă informații detaliate despre toate sectoarele strategice ale economiei și sunt o sursă de informare.

Viceguvernatorul Băncii Naționale a Moldovei, Cristina Harea, a făcut analiza sectorului bancar și a menționat despre reformele implementate în ultimii 3 ani. Printre acestea se numără transparentizarea acționarilor, restabilirea rezervelor valutare, care au depășit nivelul de dinaintea crizei, dar și creșterea cu 60% a depozitelor în lei moldovenești.

La final, diplomații economici au luat cunoștință de structura sectorului agroalimentar din Moldova, dar și de modificările în sistemul de impozitare și taxare a agenților economici.

Despre Diplomația Economică

Consolidarea și implementarea diplomației economice este unul dintre obiectivele pe care și le-a asumat Agenția de Investiții, alături de promovarea exporturilor și promovarea turismului, dar și atragerea investițiilor străine. Instituția a fost inclusă într-un grup de lucru comun pentru coordonarea diplomației economice, alături de Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene și Ministerul Economiei și Infrastructurii, care asigură coordonarea și armonizarea mesajelor și activităților politice cu cele economice.

A fost revizuită distribuția geografică a BCE în vederea concentrării eforturilor de promovare a Republicii Moldova ca destinație pentru investiții, precum și de dinamizare a relațiilor comerciale cu țările identificate drept piețe atractive pentru export. BCE-uri instituite în: România, Ucraina, Federația Rusă, Belarus, China, Elveția, Belgia, Germania, Polonia, Italia, Turcia și Emiratele Arabe Unite. Guvernul intenționează să înființeze oficii similare în Statele Unite ale Americii (New York), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (Londra), Franța (Paris), Japonia (Tokyo) și China (Shanghai), care sunt piețe-țintă cu potențial pentru exportatori și de atragere a investițiilor.

Din 2017, la inițiativa grupului, la Chișinău se desfășoară anual cursuri de instruire în domeniul diplomației economice pentru reprezentanții corpului diplomatic al Republicii Moldova peste hotare. Prima ediție a evenimentului a avut loc în luna septembrie 2017.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?