Oamenii de știință au dezvăluit magia sticlei antice: este vorba despre patina aurie

28 sep. 2023,, 03:00   Ştiinţă şi IT

După analizarea probelor de sticlă din Aquileia datate în secolul I î.Hr. — secolul I d. Hr., oamenii de știință au descoperit indici de refracție neobișnuiți ai luminii. Studiind artefactul mai detaliat, ei au aflat că s-a transformat într-un cristal fotonic.

S-a dovedit că produsele antice din sticlă, cum ar fi amforele și flacoanele, expuse la lumina soarelui timp de multe secole, pot suferi modificări interne, transformîndu-se în structuri capabile să țină și să direcționeze lumina, de fapt, devenind cristale fotonice.

Acest fenomen a devenit clar datorită muncii oamenilor de știință care au investigat defectele microscopice din sticla antică și capacitatea sa de a acumula energie din lumina soarelui. Potrivit oamenilor de știință, procesul din sticlă nu s-a întîmplat de la sine, ci datorită prezenței unei patine aurii pe suprafața vasului.

Particulele microscopice de platină în contact direct cu sticla reflectă lumina albastră, în timp ce părțile exterioare au o nuanță aurie și se desprind, scriu oamenii de știință. Datorită acestui fapt, sticla romană are proprietăți neobișnuite.

Cercetătorii scriu că descoperirea lor are potențial pentru a crea acumulatoare foto mai eficiente și alte tehnologii care utilizează energia solară. De asemenea, aceasta evidențiază proprietățile uimitoare ale materialelor antice și capacitatea lor de a se schimba și adapta sub influența timpului și a factorilor naturali.

De asemenea, ea oferă baza pentru studiul materialelor antice și utilizarea lor potențială în tehnologiile moderne, ceea ce poate duce la dezvoltarea unor acoperiri mai stabile și mai eficiente în viitor.