Oameni de știință: Pe una dintre planetele cunoscute este posibilă viață

7 dec. 2023,, 02:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au descoperit ghețari de sare în apropierea polului nordic al planetei Mercur.

Această descoperire le-a permis să presupună că pe cea mai apropiată planetă de Soare este posibilă viață.

Acești ghețari, descoperiți în craterele Raditladi și Eminescu de pe Mercur, formate în urma impactului cu un asteroid, nu sînt exact ca cei pe care îi vedem în mod normal pe Pămînt. Acestea sunt adevărate fluxuri de sare care rețin compuși volatili la mare adîncime sub suprafața lui Mercur.

Potrivit coautorului studiului, planetologul Brian Travis de la Planetary Science Institute, aceste fluxuri de sare ar fi putut reține substanțe volatile timp de "mai mult de un miliard de ani". Astfel de compuși volatili, în opinia geologilor, ar putea fi apa, dioxidul de carbon și azotul, scrie Live Science.
Deși depunerile de sare de pe Mercur nu se aseamănă cu aisbergurile tipice sau cu ghețarii arctici, un mediu sărat similar există și pe Pămînt. Astfel, oamenii de știință au o idee despre cum funcționează un astfel de mediu și dacă ar putea apărea acolo viață. Potrivit acestora, totuși există speranțe că pe o planetă unde temperaturile variază între -170° C și +350 °C ar putea exista viață.
"Compușii speciali ai sării de pe Pămînt creează nișe potrivite pentru viață, chiar și în unele dintre cele mai dure medii în care acestea se găsesc. De exemplu, în deșertul arid Atacama din Chile. Acest fapt ne încurajează să luăm în considerare posibilitatea existenței unor zone subterane pe Mercur care ar putea fi mai ospitaliere decît suprafața sa aspră", menționează Alexis Rodriguez, autorul principal al studiului și planetolog la Planetary Science Institute.
Oamenii de știință planetari presupun că prezența substanțelor volatile poate fi o dovadă că Mercur a avut o atmosferă fierbinte la începutul istoriei sale. Sau să dovedească existența unor lacuri pe Mercur. Sau să vorbească despre prezența unor vapori denși de sare în interiorul vulcanic al tinerei planete Mercur.