De necrezut: Gumă de mestecat, veche de mii de ani, găsită de cercetători

23 ian. 06:00   Ştiinţă şi IT

În urmă cu aproximativ 10.000 de ani, un grup de vînători-culegători care trăiau în ceea ce astăzi este sud-vestul Suediei foloseau gudron de mesteacăn pentru a-și curăța gura, într-un mod similar cu modul în care noi folosim guma de mestecat.

Mostrele de gudron de mesteacăn găsite la Huseby Klev în anii 1990 au fost supuse unor analize detaliate ale ADN-ului antic. Cercetătorii au descoperit că adolescenții din acest grup mestecau probabil gudron de mesteacăn.

Rezultatele studiului au arătat că, la acea vreme, oamenii sufereau deja de problemele dentare pe care le cunoaștem.

Guma de mestecat antică conținea bacterii care provocau parodontită (inflamarea țesutului din jurul dinților) și carii dentare.

Oamenii de știință estimează că membrii acestui grup sufereau de boli gingivale într-o proporție de aproximativ 70-80%.

Pe lîngă urmele de căprioară, păstrăv și alune, probele au dezvăluit ADN de la mere, vulpi roșii, lupi cenușii și vîsc. Potrivit oamenilor de știință, acest lucru sugerează că anticii puteau prelucra piei de animale cu ajutorul propriilor dinți. De exemplu, rupînd bucăți de material cu ei.

Studiul dezvăluie detalii surprinzătoare despre viața vechilor vînători-culegători de pe coasta de vest a Scandinaviei și subliniază impactul dietei asupra sănătății dentare în epoca de piatră.