Cazul Filat stiri: 350

A fost găsită o structură anormală în jurul găurii negre

30 sep. 2018,, 22:01   Ştiinţă şi IT

Astronomii de la Universitatea din Leicester au înregistrat pentru prima dată căderea materiei într-o gaură neagră supermassivă, egală cu 30% din viteza luminii.

Acest lucru indică faptul că plasma, care se rotește în jurul găurii nu formează un disc de acumulare plat, ci o structură complexă din inele haotice. Articolul savanţilor este publicat în revista Royal Astronomical Society.

PG211 + 143 se află la circa un miliard de ani lumină de Pământ, reprezentînd o galaxie Seyfert, adică o galaxie cu nucleu activ, care emană cantități enorme de energie. În centrul nucleului este situată gaura neagră supermassivă, care se alimentează, în jurul căreia se află un disc dintr-o substanță, care se rotește rapid. Acest disc emite radiații electromagnetice puternice, care depășesc limita Eddington, adică forța cîmpurilor emergente în unele zone depășește forțele gravitaționale ale găurii negre. Drept urmare se produc erupţii ultrarapide (ultrafast outflows, UFO) ale plasmei, viteza cărora atinge 0,2 din viteza luminii.