Cazul Filat stiri: 354

A fost descoperită cea mai mică gaură neagră supermasivă din Univers

12 ian. 2022,, 21:30   Ştiinţă şi IT

În galaxia pitică Mrk 462, la o distanță de 110 milioane de ani lumină de Pămînt, astronomii au descoperit una dintre cele mai mici găuri negre supermasive găsite vreodată în Univers. Masa "monstrului" din inima galaxiei Mrk 462 este de "doar" 200 de mii de ori mai mare decît masa Soarelui. Rezultatele au fost prezentate la cea de-a 239-a întîlnire online a Societății Astronomice Americane.

"Această gaură neagră din centrul Mrk 462 este una dintre cele mai mici găuri negre supermasive. Astfel de mini-găuri sînt extrem de greu de găsit", a spus astronomul Jack Parker de la Colegiul Dartmouth.

Galaxia Mrk 462 este situată în constelația Cîinilor de Vînătoare. Ea este, de asemenea, cunoscută sub numele de ECO 6421, IRAS Z13493 + 4027 și Leda 49191 și conține doar cîteva sute de milioane de stele - de 100 de ori mai puține decît Calea Lactee, relatează Noi.md cu referire la universemagazine.com .

În galaxiile pitice, este foarte greu să vezi găurile negre din centrul lor. În galaxiile mai mari, astronomii pot folosi orbita stelelor din centru pentru a deduce locația găurii negre, dar galaxiile pitice sînt prea mici și slabe pentru aceasta. O altă metodă este căutarea radiațiilor care emit o energie extrem de mare, cum ar fi razele X. Acest lucru presupune o gaură neagră care acumulează în mod activ materialul, încălzindu-l la temperaturi atît de nebunești, încît emite lumină cu o energie mare.

Astronomii au descoperit anume această lumină în galaxia pitică Mrk 462 folosind observatorul de raze X Chandra space. S-a dovedit că acolo există o mică gaură supermasivă care absoarbe materia, iar masa ei este de aproximativ 200 de mii de ori mai mare decît cea a Soarelui.