Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Un deputat a explicat cum a apărut criza zborurilor in R.Moldova

19 iun. 2023,, 08:00   Societate
3746 0

Criza de pe Aeroportul Chișinău a dat peste cap vacanțele multor moldoveni. Zborurile anulate, dar și taxele crescute au creat un nou scandal, iar autoritățile încă nu au reușit să rezolve problema.

Deputatul PAS, Radu Marian, a venit cu un mesaj și explicat motivele crizei, dar totodată a venit și cu soluții, notează Noi.md cu referire la stiri.

„Știu că foarte multă lume este nemulțumită de faptul că există puține opțiuni de zbor de la Aeroportul Chișinău și că ele mai sînt scumpe. Înțeleg de ce unii din voi sînt supărați inclusiv pe autorități. Vreau totuși să explic de unde a apărut problema și ce fac autoritățile pentru a redresa situația și a oferi oamenilor mai multe opțiuni de zbor în cel mai scurt timp.

CARE SUNT CAUZELE? Ca că simplific situația, mă voi referi la trei probleme.

Unu - modul dezastruos în care gruparea Shor a administrat Aeroportul Chișinău. Ei au impus taxe mari pentru companiile aeriene (inclusiv o taxă de modernizare exagerată) pentru a descuraja concurența și a avantaja compania aeriană afiliată a grupării Shor. Taxele aeroportuare cumulative per pasager la Aeroportul Chișinău ajungeau pînă nu demult la 21 euro, comparativ cu 12.5 euro la Iași, sau 20 euro la Cluj. De asemenea, fosta administrație a blocat companiile de handling cu renume mondial să opereze pe Aeroportul nostru (la fel, pentru a-și proteja interesele locale) - companii care ar putea oferi tarife competitive, mai multă concurență, și mai important, companii de handling care să atragă după ele mai multe companii aeriene.


Doi - Războiul din Ucraina, fix lîngă frontiera noastră, care a dus la o degradare a percepției de securitate în Moldova (repet, percepție). Acesta lucru a descurajat investițiile nu doar în domeniul aerian, dar și în alte sectoare ale economiei. Totodată, e important să menționez că în continuare avem peste 20 companii aeriene locale și internaționale care operează pe Aeroportul Chișinău, iar situația de securitate de facto a rămas neschimbată.

Trei - administrarea proastă a companiilor locale aeriene. Cel mai elocvent exemplu este Air Moldova, care NU mai este companie de stat. Compania a fost privatizată pe timpul lui Plahotniuc și Dodon.

Beneficiarul de astăzi al acestei privatizări este hoțul de miliarde care pînă în ultima clipă stoarce bani din oameni și duce Air Moldova în faliment.

CE FAC AUTORITĂȚILE?

Urmare a preluării de către stat a gestionării Aeroportului Chișinău în aprilie 2023, autoritățile au deja instrumente reale de a interveni în schimbarea politicii tarifare.

Se acționează pe toate fronturile: reducerea taxe aeroportuare, dezvoltarea infrastructurii, stimularea companiilor existente, etc.

În primul rînd, a fost deja elaborată o nouă politică tarifară, care ar putea reduce taxele aeroportuare cu pînă la 70% pentru companiile aeriene (comparativ cu taxele de pe timpul lui Shor) în funcție de numărul de pasageri transportați și numărul de rute noi. A fost anunțată eliminarea graduală a taxei de modernizare. Așadar, începînd cu 1 iulie, taxele totale se vor reduce de la 21 la 16 euro, iar de de la 1 ianuarie, la 12 euro, la care se vor adăuga diferite reduceri.

În ultimele săptămîni au fost inițiate discuții cu peste 20 de companii aeriene, multe dintre ele low cost, cărora li s-a prezentat noua politică tarifară. Toate instituțiile statului sînt implicate în acest proces de discuții și atragere a noilor companii - guvernul, administrația aeroportului, ministerele de resort, Autoritatea Aeronautică Civilă, dar și deputați.

În următoarele zile este planificata o nouă ședință cu Ryanair, unde le vom prezenta noile tarife aeroportuare.

În al doilea rînd, au fost inițiate negocieri cu una cele mai mari companii de handling din lume (handler - companie care se ocupă de transferul pasagerului de la poartă/gate la avion), o companie care lucrează și cu Ryanair și Wizzair. Dincolo de servicii de calitate, această companie de handling ne va putea ajută să atragem alte companii aeriene.

Avem toate șansele ca aceasta companie să opereze la aeroportul Chișinău deja în acest an.

În al treilea rînd, se poarta discuții cu operatorii aerieni prezenți pe Aeroportul nostru pentru ca aceștia să mărească numărul de zboruri, lucru care deja s-a și întîmplat în cazul mai multor companii.

Și în al patrulea rînd, Autoritatea Aeronautică Civilă aplică toate instrumentele pentru a se asigura că pasagerii care au avut de suferit de pe urma iresponsabilității companiilor aeriene să își primească banii înapoi. Orice continuare a acestei atitudini iresponsabile față de pasager din partea companiilor aeriene poate duce și la suspendarea licenței”, susține deputatul.

De menționat că în prezent, taxele de la Aeroportul Chișinău per pasager se ridică la 25 de euro, care include și taxa de 9 euro, care a fost mărul discordiei și condiția companiilor low-cost ca să vină în Republica Moldova.

Taxele aeroportuare mari împiedică operatorii low-cost din UE să vină în Republica Moldova. Or, în țările vecine operatorii low-cost operează curse spre diferite destinații la prețuri care variază între 15 – 30 de euro. RyanAir a avut mai multe tentative de a veni în Republica Moldova, dar a refuzat din cauza taxelor mari.

4
1
0
1
14

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?