Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

"Bani mai mărunți nu aveți? Nu am rest să vă dau" - ce riscă vînzătorii de la care auziți aceste fraze

25 oct. 2023,, 15:45   Societate
7014 0

Care sînt drepturile consumatorilor și ce riscă vînzătorii, care se arată nemulțumiți și vă întreabă, dacă nu aveți "bani mai mărunți, un leu-doi", care refuză să deservească consumatorii în anumite situații, invocînd fie că valoarea bancnotelor este prea mare și nu are de unde să întoarcă rest, fie că în unitatea comercială nu sînt mulți bani de dimineață - soluțiile pentru asemenea situații le găsim în legislație.

Astfel, potrivit legislației în vigoare, în Republica Moldova, vînzătorii sînt obligați să accepte toate mijloacele legale de plată, inclusiv bancnote de 500 de lei și 1000 de lei. În cazul în care vînzătorul nu are rest din bancnote de 500 de lei sau 1000 de lei, acesta are obligația să ofere clientului posibilitatea de a returna produsele achiziționate sau de a accepta o altă modalitate de plată, cum ar fi: cardul bancar sau transferul bancar.

Această obligație nu este limitată de valoarea bancnotei folosite pentru plată. Prin urmare, vînzătorii nu pot refuza să vîndă produsele sau să presteze serviciile solicitate de consumatori, pe motiv că nu au rest din bancnote de 500 de lei sau de o mie de lei.

În cazul în care vînzătorul refuză să accepte plata în numerar, consumatorul are dreptul de a:

  • Solicita vînzătorului să apeleze la un alt punct de vînzare care are posibilitatea de a oferi rest din bancnota respectivă.
  • Refuză să cumpere produsul sau să beneficieze de serviciul solicitat.
  • Depune o reclamație la organele abilitate: Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) , Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

ISSPNPC are competența de a constata și de a sanctiona nerespectarea prevederilor legale privind obligația vînzătorilor de a accepta plata în numerar, precum și refuzul nejustificat de a vinde un produs sau de a presta un serviciu.


În conformitate cu prevederile art. 273 alin. 10 al Codului Contravențional al Republicii Moldova, pentru refuzul nejustificat de a vinde un produs sau de a presta un serviciu, se sancționează cu amendă de la 30 la 60 (1500-3000 lei) de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 60 la 120 (3000-6000 lei) de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere.

Iată cîteva sfaturi pentru consumatori pentru a se proteja în astfel de situații:

  • Nu vă fie teamă să cereți vînzătorului să vă ofere rest din bancnota respectivă.
  • Refuzați să cumpărați produsul sau să primiți serviciul solicitat, dacă vînzătorul refuză să vă ofere rest.
  • În cazul în care vînzătorul nu este dispus să vă ajute, documentați incidentul, inclusiv prin fotografierea bancnotei refuzate și a chitanței de plată.
  • Depuneți o reclamație la ISSPNPC sau MAI (după caz), dacă vînzătorul vă refuză plata în numerar.
  • Consumatorul are dreptul de a primi restul de bani, în numerar sau prin alte mijloace de plată electronică.
  • Consumatorul are dreptul de a solicita vînzătorului să accepte plata cu cardul sau prin alte mijloace de plată electronică.

De asemenea, consumatorii pot solicita ISSPNPC să desfășoare acțiuni de control pentru a verifica respectarea prevederilor legale privind obligația vînzătorilor de a accepta plata în numerar, precum și verificarea respectării drepturilor consumatorilor de către această unitate de comerț.

Consumatorii trebuie să fie conștienți de drepturile lor și să le exercite în cazul în care sînt încălcate.

Pentru a vedea mai multe răspunsuri la întrebările parvenite pe adresa redacţiei noastre, accesaţi acest link. Întrebările pot fi expediate pe adresa intreaba@noi.md.

3
1
0
1
7

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?