Transnistria stiri: 1390
Preşedintele stiri: 4018

Deputat, despre situația de la CFM: „Corupția se luptă cu corupția”

23 apr. 2021,, 16:00   Politică
3056 0

„Corupția se luptă cu corupția”. Astfel a comentat deputatul PSRM Nicolae Pascaru situația actuală de la Calea Ferată din Moldova, urmare a concluziilor comisiei de anchetă care a fost creată în Parlament.

Întreprinderea a fost delapidată în ultimul deceniu de peste 1,5 miliarde de lei, iar potrivit deputatului, ceea ce s-a produs la Calea Ferată nu este un furt, dar o crimă împotriva statului.

„Corupția la Calea Ferată a avut loc prin mai multe scheme. În primul rînd, se făceau cumpărături la tehnică cu trei-patru prețuri mai mari de cît în realitate, erau falsificate toate licitațiile, se luau împrumuturi ineficiente. Vedem implicarea BERD-ului și BEI-ului în niște proiecte foarte suspecte pentru noi, acestea fiind verificate de Procuratură. Parcă ar face cineva intenționat ca acest mare obiect național să fie distrus, așa cum s-a procedat cu Aeroportul”, a declarat Nicolae Pascaru, fiind solicitat de Noi.md.

„Nu poate corupția să lupte cu corupția și ar fi foarte bine să batem la spiritul acestei națiuni, ca oamenii să cunoască că acei care se prefac că sînt miei de Paști și care vin cu un discurs foarte prompt împotriva corupției, sînt promotorii corupției moldovenești și la spatele lor au fost distruse o mare parte din tezaurul nostru național. Ne pare rău că țara, fiind sub monitorizarea de Consiliul Europei de atîta timp, care primea atît de multe granturi pentru reformarea justiției sau a Procuraturii, a fost delapidată de atîtea bunuri și erori”, a adăugat socialistul.

De precizat că, zilele trecute, președintele comisiei de anchetă, Oleg Lipski, a declarat plenului că declinul Căii Ferate a început din anul 2010. Din cauza administrării defectuoase, milioanelor investite în vînt, cheltuielilor nejustificate, schemelor ilicite, contractelor dubioase și licitațiilor trucate, CFM a fost adusă în prag de prăbușire.


Deputatul a prezentat și cîteva cifre care dovedesc că administrațiile care s-au schimbat în ultimii zece ani la această instituție au acționat în detrimentul companiei și a statului. Astfel, prejudiciile din cauza utilizării ineficiente a combustibilului doar în doi ani se ridică la 23 de milioane de lei. Din cauza obiectelor nefinisate compania a pierdut 64 de milioane de lei.

Lucrările lăsate de izbeliște pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giugiulești au adus pierderi de 502 milioane de lei. Cheltuieli neîntemeiate – 20 de milioane de lei; casări dubioase – 1,5 milioane de lei de lei; cazuri de administrare eficientă – 59 de milioane de lei; contracte dubioase – prejudicii de 25 de milioane de lei, transport fără bilete – peste 132 de milioane de lei. De asemenea, CFM a trebuit să achite diferite penalități de 10,5 milioane de lei.

Totodată, din cele cinci locomotive reparate în România, pentru care statul a achitat 8 milioane de lei, trei ”stau sub gard”.

În raportul său, Comisia de anchetă a venit și cu un șir de recomandări către Guvern și Procuratura Generală.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?