Eurovision stiri: 520
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1387
Preşedintele stiri: 4015

Ce se va discuta la ședința Guvernului

2 dec. 2015,, 08:15   Politică
927 0

Foto: noi.md

Pe 2 decembrie, pentru ședința ordinară a Guvernului au fost propuse spre examinare opt proiecte, informează NOI.md. Dintre acestea, vom menționa următoarele.

Proiectul propus de Ministerul Finanțelor „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de selectare a societăților de audit pentru și termenii de referință pentru auditarea situațiilor financiare anuale la întreprinderile de stat și societățile pe acțiuni în care cota statului depășește 50% din capitalul social”. Pe 11 mai, acest proiect a fost prezentat de Ministerul Finanțelor pentru dezbateri publice. Apoi, la indicația Guvernului a fost examinat suplimentar în cadrul ședinței comune a Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei. De menționat că pe 11 iunie curent, Guvernul a aprobat Regulamentul cu privire la subdiviziunile de audit în structura organelor publice. Pînă atunci, subdiviziunile activau în baza unui regulament-cadru temporar, aprobat de Ministerul Finanțelor în iunie 2014.

În cazul proiectului prezentat este vorba despre necesitatea controalelor anuale de audit a 75 de societăți pe acțiuni în care cota statului în capitalul social depășește 50%, dintre care 10 deja sînt falimentare, și a 240 de întreprinderi de stat. Auditorii ale căror servicii ar putea fi utilizate reprezintă 135 de controlori-auditori ai Inspectoratului Financiar de pe lîngă Ministerul Finanțelor și 123 de firme de audit ce au primit licențele respective de la Camera de Licențiere. Mai sînt și alți 160 de auditori de categorie superioară la Curtea de Conturi și circa 200 de auditori în ministere și departamente. Însă, precum reiese din proiect, auditorii interni din cadrul structurilor de stat nu vor participa la auditarea întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni respective. Nu este clar modul propus de Ministerul Finanțelor, deoarece auditorii departamentali ar putea verifica timp de un an cîteva întreprinderi fiecare. Însă aceasta va fi doar prerogativa a 123 de auditori privați.

În plan financiar, tabloul privind auditorii este următorul: cheltuielile pentru un an, doar pentru remunerarea auditorilor financiari și inspectorilor Inspectoratului Financiar constituie 9,5 milioane de lei, 13,5 milioane de lei – auditurile interne la ministere și departamente și 15,5 milioane de lei – al Curții de Conturi. În total – 38,5 milioane de lei. Nu sînt bani puțini. Iar eficiență – zero. Acest fapt este menționat și în raportul Curții de Conturi din 2014. Potrivit Legii cu privire la controlul financiar de stat intern, în fiecare instituție de stat trebuie creat un sistem de audit și control intern. Totodată, responsabilitatea pentru funcționarea acesteia o poartă conducătorul întreprinderii. Auditorii Curții de Conturi au menționat nivelul insuficient de implementare a acestei legi, deoarece majoritatea neajunsurilor depistate sînt o consecință a executării ei necorespunzătoare. Astfel, în multe ministere și în majoritatea organelor puterii locale controlul sau lipsește, sau este foarte slab, iar personalul care îl exercită nu este stimulat suficient, deși, potrivit opiniei comune, conducătorul unei asemenea subdiviziuni ar trebui să fie remunerat la nivelul conducătorilor subdiviziunilor principale.

Procedura desfășurării controalelor de audit este prevăzută:

a) În Legea cu privire la întreprinderea de stat și trebuie să fie desfășurată în baza hotărîrilor Consiliului de administrație la întreprinderile care, pe parcursul a două perioade de raport consecutive, depășesc limitele a două dintre următoarele criterii: capitalul social – 500,0 mii de lei, venitul total – 10000,0 mii lei și numărul personalului scriptic în perioada de raportare – 100 de persoane.

b) În Legea cu privire la societățile pe acțiuni și trebuie desfășurată în baza hotărîrii adunării generale a societății, care urmează să aprobe un auditor concret și mărimea remunerării.

Aici trebuie menționat și faptul că proiectul de hotărîre, în cazul adoptării lui, va fi foarte temporar – pînă la Anul Nou, deoarece modul de selectare a companiilor de audit, prevăzut în Legea cu privire la întreprinderile de stat și Legea cu privire la SA, din 01.01.2016 va fi modificat, fapt menționat în prescripțiile la legile respective. Cum? Deocamdată, nu se știe, dar și parlamentul, e puțin probabil că va putea introduce vreo modificare într-un termen atît de restrîns.

Ministerul Transporturilor va propune proiectul hotărîrii cu privire la modificarea și completarea Hotărîrii Guvernului „Privind aprobarea Programului național de facilitare a transporturilor aeriene”. Completările țin de introducerea prevederilor Regulamentului Parlamentului European și UE din 5 iulie 2006, ce stabilește drepturile invalizilor și persoanelor cu mobilitate redusă la utilizarea transportului aerian. În acest regulament este introdus un capitol impunător ce ține de tot felul de drepturi și facilități pentru invalizi și persoane cu mobilitate redusă la utilizarea transportului aerian, precum și răspunderea personalului ce deservește transportatorii aerieni.

Ministerul Economiei va propune modificări la Metodologia de planificare a controlului de stat în baza analizei criteriilor de risc, efectuat de Inspectoratul Energetic de Stat la instalațiile energetice ale agenților economici ce prestează servicii de întreprinzător, aprobată de guvern în 2014.

În actuala Metodologie, nivelul de risc pentru determinarea perioadei noilor controale din partea Inspectoratului Energetic de Stat este determinat în funcție de perioada de activitate a întreprinderii – cu cît mai mult activează, cu atît riscul e mai mic.

Acum, Ministerul Economiei propune modificarea esențială a modului de efectuare a controalelor, în funcție de volumul energiei electrice consumate – pentru întreprinderile mici și mari, precum și pentru întreprinderile producătoare de energie electrică – transportatoare și distribuitoare a energiei. Totodată, întreprinderile mici și mari nu sînt împărțite după cantitatea energiei electrice consumate – și unele, și altele se împart în întreprinderi consumatoare de pînă la 100 kWt și cu tensiunea pînă la 1000 V și mai mult.

De menționat, că în a.2014 inspectorii Inspectoratului Enegetic de Stat au inspectat 3400 persoane supuse controlului, în componența cărora au fost mai mult de 35000 subdiviziuni. În anul curent, respectiv, 2200 persoane supuse controlului și 24000 subdiviziuni. În componența Inspecției sînt 10 inspecții teritoriale cu un număr ne afișat de inspectori, dat fiind că ordinele respecive ale Ministerului Economiei nu au fost publicate în Monitorul Oficial. În așa mod, este sub o mare întrebare capacitatea fizică a Inspectoratului Energetic să efectuieze cu succes anual un asemenea imens număr de controale. Ba chear și noile condiții propuse pentru calificarea obiectelor supuse controlului respectiv – până la 100 kWt/lună, ce nu corespunde pentru o întreprindere, dat fiind că asemenea cantitate de energie electrică se folosește într-o familie, ba și mai mult. În asemenea mod, metodologia va permite inspectorilor Inspecției Energetice să apară cu controale în orice timp comfortabil (necesar) pentru sine la orice cîtuși de mică întreprindere.

Prin proiectul Agenției Relații Funciare și Cadastru se propune schimbarea denumirii Fondului cartografo-geodezic central, creat în 1997, avînd statut de direcție cu un aparat din trei unități, în Fondul naţional de date geospaţiale în cadrul aparatului central al aceleiași agenții.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?