X 
Transnistria stiri: 1426
Eurovision stiri: 511

Ce se poate face pentru a atenua criza bugetară din Moldova

5 aug. 2015,, 15:45   Economie
2811 1

Что сделать для смягчения бюджетного кризиса в Молдове?
Foto: ipn.md

Experții de la Centrul Analitic Independent Expert-Grup au propus măsuri de atenuare a crizei bugetare din Republica Moldova, menționînd că cele mai importante dintre ele sînt semnarea unui nou acord cu FMI, rectificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2015, optimizarea sectorului public, de-off-shore-izarea tranzacțiilor comerciale, în special în domeniile legate de finanțele publice sau de întreprinderile de stat. Ei și-au prezentat recomandările în studiul „Cum ar trebui să arate Planul Anticriză al noului Guvern?”, informează NOI.md.

În particular, pentru atenuarea crizei bugetare din Moldova experții propun dinamizarea dialogului cu partenerii de dezvoltare şi invitarea imediată a unei noi misiuni FMI pentru relansarea negocierilor asupra unui nou acord de politici economice şi financiare, obţinerea, prin dialog permanent, a dezgheţării fondurilor financiare angajate de către partenerii de dezvoltare pentru anul bugetar 2015. Asigurarea pachetului financiar pentru anul 2016 prin promovarea credibilă a reformelor în care Republica Moldova este angajată, reevaluarea cadrului macroeconomic şi a indicatorilor de bază, ajustarea cadrului bugetar ținînd cont de resursele financiare disponibile cert, rectificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2015. Procedura legală de rectificare trebuie să fie făcută în Parlament, cu discuţii publice asupra necesităţilor modificării Legii. Este contraindicată procedura de asumare de răspundere asupra modificărilor Legii bugetului de stat.

Analiștii pledează pentru consolidarea fiscală prin realocarea resurselor disponibile în funcție de priorităţile şi posibilităţile bugetare, menţinerea unui nivel al deficitului bugetar sustenabil şi asigurat financiar, mobilizarea rezervelor fiscale şi o politică fiscală adecvată situaţiei de criză, menţinerea blocării cheltuielilor pînă la rectificarea bugetului 2015, stabilind exact o expresie procentuală faţă de total cheltuieli pe an pentru fiecare categorie de cheltuieli. Astfel, fiecare executor de buget ar şti exact care categorie de cheltuieli este blocată în proporţie de X % din suma anuală prevăzută în bugetul instituţiei. Aceasta ar permite deblocarea activităţii autorităţilor de toate nivelurile şi eliminarea riscurilor de paralizie în funcţionarea instituţiilor bugetare, efectuarea auditului general al sectorului public de către o entitate independentă, eventual din afara țării. În baza acestui audit, elaborarea unui plan de acțiuni privind optimizarea sectorului public: comasarea instituțiilor cu responsabilități suprapuse, redimensionarea instituțiilor ineficiente și lichidarea instituțiilor inutile.

Experții menționează necesitatea clarificării şi evaluării impactului posibil din activarea garanţiei emise de Guvern în favoarea BNM pentru creditele de urgenţă eliberate băncilor comerciale în dificultate. Totodată, este necesară identificarea soluţiilor de minimizare a impactului posibil asupra sectorului public (ca sumă totală, dar şi cost de deservire ulterior), aplicarea metodelor indirecte de evaluare a veniturilor şi proprietăţilor în scopuri fiscale, eliminarea evaziunilor fiscale admise prin legislaţia permisivă şi interpretabilă, de-offshore-izarea tranzacţiilor comerciale, în special în domeniile care sînt conectate la finanţele publice sau întreprinderi de stat, care fac achiziţii de bunuri, servicii şi lucrări, temperarea şi eliminarea practicilor de populism fiscal, neasigurat financiar, care creează aşteptări nefondate. Regulile fiscale trebuie să fie unificate maxim posibil pentru a reduce costurile ulterioare de administrare, dar şi riscurile de migrare a obiectului impozabil către alte sectoare sau jurisdicţii off-shore.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

La ce etnie vă atribuiți?