Eurovision stiri: 514
Cazul Filat stiri: 354
Transnistria stiri: 1384
Preşedintele stiri: 4004

Muzeul din capitală, unde se deapănă istoria transportului electric (FOTO)

23 iul. 2015,, 17:15   Capitala
4188 0
Музей электротранспорта откроется для широкой публики
Foto: noi.md
În Chișinău, la un colț de stradă, ascuns parcă de ochii lumii, se află un muzeu inedit, muzeul în care se păstrează istoria transportului electric din capitală, „Muzeul Gloriei de Muncă, RTEC”, relatează Noi.md.

O clădire cu trei etaje, ornată cu cărămidă, construită în anii 1913-1916, situată la intersecția străzilor Columna și Mihai Viteazu, astăzi vine să ne dezvăluie, în amănunte cum s-au depănat anii din istoria transportului electric public. Aceasta a fost construită pentru Biroul Societății pe Acțiuni belgiene, care în acea perioadă, a lansat în oraș primul transport electric – tramvaiul.

La început belgienii au așezat în Chișinău calea ferată cu lungimea de șase kilometri. În 1913 tramvaiul chișinăuian trece la tracțiunea electrică, iar lungimea totală a celor patru trasee era de 14 km, cu aproximativ 30 de vagoane.

După anul 1940 întreprinderea a fost naționalizată, iar după nouă ani apar primele șase troleibuze, trimise de la Moscova, însoțite de 12 șoferi care pregăteau cadrele locale.

În 1974, în această clădire a fost deschis „Muzeul Gloria Muncii” al Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC). Fotografii memorabile, făcute în timpul muncii, odihnei, sărbătorilor, care au întipărit administrația, veteranii, precum și distincțiile sportive și alte dovezi ale unei vieți obștești active ale Regiei, au devenit exponate. La fel aici au fost adunate: letopisețul întreprinderii, distincțiile, fotografiile cu lucrătorii emeriți, iar toți acei care lucrează la RTEC 20 de ani, apar în lista veteranilor.

În muzeu se întîlnesc cadourile de la colegii de breaslă străini. Poate fi urmărită cu ușurință întreaga istorie a transportului obștesc din Chișinău. În curtea acestuia, se află o machetă a vagonului tras de cai. În sălile muzeului sînt amplasate fotografii istorice – primele tramvaie, o hartă din 1912 – schema planului de circulație a tramvaiului electric. La fel este și o hartă modernă a rutelor de troleibuz – electrică, pe care fiecare traseu este luminat separat.

Îtîiul aparat de casă, instalat în primele troleibuze, pînă atunci – lucrau taxatorii, se regăsește printre nenumăratele exponate ale muzeului. Sînt expuse și compostoarele, cu care pasagerii îşi perforau personal tichetele, procurate de la chioșcuri sau de la șofer.

La moment, muzeul nu funcționează, dar cei de la RTEC ne-au declarat că în curînd acesta va fi deschis pentru publicul larg.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?