Transnistria stiri: 1390
Preşedintele stiri: 4020

Adunarea Biroului Naţional al Asiguratorilor de Autovehicule nu a ajuns la un compromis

26 ian. 2015,, 16:00   Societate
2795 0
Foto: infotag.md
Fără rezultat s-a încheiat luni şedinţa Biroului Naţional al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA), convocată pentru rezolvarea conflictului legat de alegerea noii conduceri a biroului.

Unul dintre participanţii pieţei a relatat agenției "Infotag" că pe ordinea de zi erau incluse două subiecte: anularea şedinţei BNAA din 13 ianuarie, în cadrul căreia prin voturile a trei din opt companii a fost ales noul consiliu şi preşedintele acestuia; aprobarea noii redacţii a Regulamentului biroului.

Potrivit top-managerului Societăţii de Asigurări „Moldasig”, Vitalie Bodea, voturile privind primul subiect de pe agendă s-au împărţit: patru companii au votat "pro", patru - "contra", iar compania „Acord Group”, care săptămîna trecută a obţinut licenţă, s-a abţinut.

"În ceea ce priveşte alegerile noii conduceri a BNAA, care au avut loc pe 13 ianuarie, există decizia instanţei de judecată, care pe durata procedurii a suspendat decizia adunării din 13 ianuarie", a spus Vitalie Bodea.

Adunarea nu a reuşit să adopte noua redacţie a Regulamentului biroului, care, în opinia unor experţi şi analişti ai pieţei de asigurare din Moldova, permite rezolvarea divergenţelor apărute între participanţii pieţei.

"Trei companii au sprijinit noua redacţie a Regulamentului, iar cinci companii au fost împotrivă", a spus interlocutorul agenţiei, care a participat la şedinţă.

În situaţia dată, operatorii asiguratori trebuie de urgenţă să identifice un compromis, pentru a înlătura toate întrebările adresare BNAA de către Biroul Internaţional de Motoare (BIM). Din cauza conflictului de interese şi divergenţei în cadrul BNAA, BIM a majorat contribuţia biroului moldovenesc de la $2 milioane la 4,25 milioane de euro.

Vitalie Bodea cu regret a menţionat că Moldova nu a reuşit să rezolve problemele cu ajutorul noii redacţii a Regulamentului BNAA, deşi o asemenea variantă a fost propusă de BIM.

"La noi s-a încercat a rezolva problema cu ajutorul amendamentelor la legea referitoare la răspunderea obligatorie, lipsind BNAA de multe competenţe, ceea ce doar a agravat situaţia, amînînd termenii de aderare şi obţinere a statutului de membru deplin al BIM. Moldova a avut o posibilitate reală de a deveni membru al BIM în 2014", a spus Bodea, relatînd că acum BIM a decis timp de trei ani să monitorizeze situaţia din Moldova.

Membri ai BIM sînt 44 de ţări, care sînt categoric împotriva implicării statului sau a politicienilor în activitatea asociaţiilor profesionale ale asiguratorilor.

"Noi timp de 18 ani tindem să devenim membru cu drepturi depline al BIM, avînd şansa reală de a adera în august 2014", a menţionat Bodea, explicînd că în schimbul noii redacţii a regulamentului, Guvernul a recurs la modificarea legii.

Printre sarcinile primordiale pe care urmează să le rezolve BNAA, top-managerul „Moldasig” a indicat problema majorării fondului extern de garantare pentru activitatea cu BIM, pentru a avea posibilitatea de a emite Carte Verde.

"În acest caz avem două variante de rezolvare a problemei: deschiderea unui depozit de 4,25 milioane de euro într-o bancă din UE sau să oferim garanţia financiară a oricărei bănci europene cu ratingul de cel puţin «A»”, a relatat Vitalie Bodea, indicînd riscul de a "rămîne fără Carte Verde".

Participanţii profesionişti ai pieţei de asigurare afirmă că BIM nu este interesat de "certurile" asiguratorilor moldoveni.

"Pentru ei important este ca BNAA să transfere în cont 4,25 milioane de euro şi să poată lucra cu Carte Verde, subliniază specialiştii.

Amendamentele la lege au lipsit BNAA de pîrghii eficiente de administrare, deoarece unele competenţe au fost transferate regulatorului pieţei în persoana Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF). Dacă anterior Consiliul BNAA putea aplica măsuri de constrîngere faţă de cei ce încălcau principiile de activare pe piaţă, acum acest fapt a devenit prerogativa CNPF. Acest fapt poate fi observat în exemplul fondului intern de compensare, care este format de asiguratori prin contribuţii de 3,4 milioane de lei fiecare. Însă două companii – Astro-Vaz şi Moldcargo – nici pînă în prezent nu au transferat suma, iar regulatorul nu aplică sancţiuni în privinţa lor.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?