X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4001

Gurbulea: Dimensiunile delapidării fondurilor publice deja nu sînt ameninţătoare, ci şocante (VIDEO)

19 iul. 2014,, 12:00   Societate
7507 6
Foto: noi.md
„La elaborarea devizului de cheltuieli pentru reparaţia şi construcţia drumurilor în municipiul Chişinău, jumătate din costul lucrărilor este din start concepută pentru plăţile neoficiale, furturi şi împărţiri. Dacă pentru reparaţia unui kilometru de drum sunt prevăzute 1 mil. de eurp – 500 de mii vor fi furaţi”, a declarat pentru NOI.md fostul procuror general al Moldovei, Valeriu Gurbulea.

În opinia lui, temelia pentru delapidările ulterioare a mijloacelor publice este pusă deja în cadrul organizării şi desfăşurării tenderelor de selectare a antreprenorului pentru lucrările de reparaţie.

„Este nu altceva decît un spectacol ieftin, unde cîştigătorul este cunoscut din start, dar totuşi mai participă doi agenţi economici de serviciu, care oferă preţuri mai înalte decît acesta. Iar în devizul lui de cheltuieli deja sunt prevăzute „premiile” ”.

Expertul a recunoscut că a studiat atent raportul Curţii de Conturi a UE privind proiectele investiţionale de construcţie a drumurilor, în special, în Germania. Acolo, costul unui kilometru de drum, ce include şi cheltuielile pentru cercetările geodezice, proiectarea, procurarea terenului de la persoanele fizice, construcţia tunelurilor, intersecţiilor, materialelor de construcţie, a lucrărilor de construcţie şi salariile muncitorilor constituie 1,6 mil. euro. Adică reparaţia suprafeţei de asfalt nu depăşeşte 0,5 mil. euro.

„La noi însă, pentru reparaţia a unui sector de circa 10 km pe străzile Negruzzi, Alecsandri şi bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt au fost prevăzute… 12 mil. euro, adică 1,3 mil. euro pentru 1 km. Faţă de 0,5 mil. euro în Germania, cu salariile de acolo”, a continuat ex-procurorul general.

O altă sursă de venit a funcţionarilor hoţi, în opinia lui, este reparaţia necalitativă a drumurilor, cînd antreprenorii folosesc materiale mai ieftine, decontînd sume la preţurile materialelor calitative.

„Un exemplu în acest sens este reparaţia străzii Alba Iulia, unde deja peste cîteva luni după finalizarea lucrărilor de reabilitare au apărut „valurile Mării Negre”. Au urma scandal şi multă gălăgie, controale şi declaraţii furioase ale primarului. Cine a răspuns pentru cele întîmplate?! Comisia a raportat în faţa cetăţenilor ce s-a întîmplat de fapt? De fapt a avut loc un furt banal”, susţine interlocutorul.

„În anul 2000, fiind în funcţia de adjunct al procurorului oraşului, am studiat raportul Curţii de Conturi privind reparaţia străzii Ismail. Cea mai gravă încălcare, care ne-a şocat atunci este faptul că primăria a procurat bitum nu direct la preţul de 94 de dolari, ci de la o firmă intermediară cu 106 dolari. Atunci acest fapt a fost considerat drept un caz de furt şi utilizare ineficientă a mijloacelor publice. Au trecut 14 ani, iar strada Ismail arată ca un traseu de Formula 1.

Străzile reparate acum deja peste un an-doi necesită o nouă reparaţie”, a conchis Gurbulea.



0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?