X 
Transnistria stiri: 1395
Preşedintele stiri: 4038

Moldova ar putea aplica TVA la importul autoturismelor (Partea II)

18 feb. 2014,, 16:10   Societate
3708 0
Foto: munteanu.md
Partea I

"I": În ultimele săptămîni, în presă au apărut mai multe discuţii contradictorii referitoare la aşa-numitele autoturisme de lux. Care ar fi criteriile după care am putea stabili dacă un autoturism este sau nu de lux?

V.B.: Nu veți găsi în legislaţia fiscală un astfel de termen - "autoturism de lux", respectiv, ar fi dificil că încercăm să le catalogăm. Dacă totuşi le numim convenţional "de lux", atunci cred că ar trebui să fim atenți la alţi parametri, cum ar fi, de exemplu, preţul, materialele folosite, diverse accesorii care presupun un confort suplimentar pentru şofer şi pasageri, şi nicidecum doar capacitatea cilindrică a motorului.

Dacă am considera că maşinile cu capacitate a motorului mare fac parte din categoria celor de lux, atunci în care categorie se încadrează autoturismele care au o capacitate a motorului mai mică, dar sînt mult mai scumpe şi mai confortabile? Maşini de lux pot fi considerate, de exemplu, BMW, Mercedes, Porsche, Bentley, Rolls-Royce, nu şi cele marca Mitsubishi, Kia sau Ford, care, deşi au o capacitate cilindrică a motorului mare, nu pot fi considerate de lux.

"I": Dacă ar fi să luăm în consideraţie costurile, atunci de la ce preţ ar începe un autoturism de lux?

V.B.: Dacă le-am cataloga după preţ, cred că ar trebui să existe şi o altă abordare la capitolul impozitare, astfel încît cei care plătesc mai mult pentru un autoturism să achite mai mult şi la buget. De ceva timp, Ministerul Finanţelor analizează această situaţie şi, ca o alternativă, ar putea propune ca la importul autoturismelor scumpe să fie aplicată nu acciza, ci TVA de 20%. Cred că preţul unei astfel de maşini la care am putea aplica TVA ar fi de la 50-60 de mii de euro în sus, respectiv, acestea ar putea fi considerate de lux.

Dar asta nu înseamnă nicidecum că aceste autoturisme trebuie clasificate în dependenţă de capacitatea motorului. În unele ţări, se circulă, în special, cu autoturisme avînd capacitate cilindrică a motorului mare, dar asta nu presupune că posesorii acestora circulă cu autoturisme de lux.

"I": Totuşi, în cazul introduceri TVA-ului pentru autoturismele scumpe, oare s-ar putea isca riscul diminuării în vamă a valorii lor reale?

V.B.: Acest risc, evident, persistă în special în cazul autoturismelor procurate la mîna a doua.

Am putea veni cu iniţiativa aplicării TVA-ului pentru toate autoturismele importate, indiferent de capacitarea motorului sau preţ, dar aşa cum spuneam, există riscul diminuării în vamă a valorii bunului. De exemplu, cetăţeanul declară că a cumpărat autoturismul cu 1000 de euro, ceea ce ar însemna că valoarea TVA-ului ar fi de 200 de euro, pe cînd acum chiar şi valoarea celei mai mici accize achitate la vămuirea mijlocului de transport ajunge la 400 de euro. Sistemul aplicării TVA-ului pentru toate autoturismele ar putea crea şi scheme de coruptibilitate la determinarea valorii în vamă. Din aceste considerente, sistemul de calculare a accizei pe cm3 este cel optimal la momentul actual. Totuşi, în cazul autoturismelor scumpe, ar putea fi operate modificări.

"I": Deputaţii liberali au contestat decizia de micşorare a accizelor la CC, iar vineri Curtea a considerat neconstituţionale modificările operate de Parlament. Cum comentaţi decizia Curţii?

V.B.: Nu sînt în drept să comentez decizia Curţii Constituţionale, dar din cîte cunosc subiectul sesizării, Curtea s-a pronunţat referitor la procedura de adoptare a Legii 324 din 23 decembrie 2013, prin care s-a micşorat cota accizului la autoturismele denumite "de lux" de la 3,50 euro pentru un cm3 la 2,00 euro, şi nicidecum nu asupra oportunităţii şi corectitudinii diminuării cotei accizei de la 3,50 euro la 2,00 euro pentru un cm3.

"I": Totuşi, în situaţia creată şi ţinînd cont de raţionamentele exprimate de Dvs. în chestiunea discutată, cum credeţi, mai este oportună modificarea sistemului de accizare a acestei categorii de autoturisme în sensul redacţiei adoptate de legislativ? Ministerul Finanţelor va înainta Guvernului propunerile corespunzătoare?

V.B.: Oportunitatea modificărilor sistemului de accizare a acestei categorii de autoturisme rămîne să o analizăm şi discutăm cu colegii de la minister în cel mai apropiat timp, iar, în dependenţă de deciziile luate în cadrul Ministerului Finanţelor, vom face propuneri Guvernului.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?