X 
Transnistria stiri: 1395
Preşedintele stiri: 4036

Furnizorul de căldură îi va frige pe chişinăuieni

24 sep. 2013,, 10:09   Economie
15109 2
Foto: publika.md
Olga MARCENCO

Iarna aceasta, potrivit prognozelor, va fi una dintre cele mai reci din ultimii cincizeci de ani. Iar pentru consumatori ea ar putea fi şi una dintre cele mai fierbinţi în plan financiar. Furnizorul de căldură SA „Termocom” deja a menţionat că actualul tarif pentru încălzire nu acoperă toate cheltuielile. De aceea, nu este exclus că, în curînd, ANRE ar putea examina cererea furnizorului de majorare a costului serviciilor lui. Şi asta pe lîngă faptul că „Termocom” şi aşa trebuie să primească peste cinci milioane de lei de la proprietarii centralelor autonome. În actualul sezon de încălzire ei vor achita 20% din tariful pentru încălzirea centralizată pentru un metru pătrat de suprafaţă locuibilă. Totodată, primăria intenţionează să reducă impactul prin majorarea numărului beneficiarilor de compensaţii pentru căldură. Se planifică că aceasta va fi acordată persoanelor cu un venit lunar de 1600, faţă de 1450 cît era pînă acum. Credem că consilierii municipali vor adopta acest proiect.

Gata de noul sezon

În cadrul şedinţei operative a primăriei a fost anunţat că municipalitatea este gata să înceapă sezonul de încălzire. Vicedirectorul SA „Termocom”, Vasile Leu, a declarat că lucrările la reţelele de termoficare sînt aproape finalizate, iar încă 12 vor fi gata pînă în octombrie. Adică, din punct de vedere tehnic, întreprinderea va fi gata sută la sută pînă la începutul lunii octombrie.

Este curios că aceste declaraţii au răsunat la o săptămînă după ce directorul „Termocom”, Mihai Cernei, a afirmat că, în ajunul sezonului de încălzire, întreprinderea se confruntă cu mari probleme financiare, de aceea începutul sezonului este sub semnul întrebării. Însă atunci directorul general al întreprinderii a fost mustrat de către primarul general Dorin Chirtoacă, care l-a avertizat pe Cernei că, dacă sezonul de încălzire nu va fi început la timp, atunci el va răspunde de unul singur.

„Asigurarea începutului sezonului de încălzire este o responsabilitate directă a managementului întreprinderii. Dacă apar neînţelegeri, responsabilitatea va cădea automat asupra directorului întreprinderii şi Consiliului de administraţie, căruia i-a fost încredinţată gestiunea „Termocom”. Întreprinderea nu este în situaţia în care să nu-și poată acoperi cheltuielile. Tarifele aprobate de consiliul municipal cîţiva ani în urmă şi cele elaborate de ANRE prevăd acoperirea tuturor cheltuielilor. Nu există niciun motiv de imixtiune a autorităţilor locale. Au fost create condiţiile de lucru necesare pentru funcţionarea întreprinderii şi noi doar trebuie să verificăm cum se respectă parametrii. Este inadmisibil ca în octombrie să existe cereri de creditare, scrisori de garanţie de la primărie în adresa CET-urilor”.

Apropo, faptul că Termocom-ul şi CET-urile pot activa mai eficient a fost demonstrat şi de recentul raport al Curţii de Conturi. Auditorii au depistat numeroase încălcări (în special, acordarea diferitelor premii şi remunerări băneşti angajaţilor pentru îndeplinirea obligaţiilor lor directe) De asemenea, a fost menţionat faptul că în perioada 2007-2011, întreprinderile complexului termoenergetic au comandat materiale necalitative. Toate acestea au şi condiţionat majorarea permanentă a tarifului la căldură.

În afară de aceasta, în perioada 2007-2011, din cauza reducerii cererii consumatorilor, la centralele termoelectrice s-a redus volumul producţiei energiei electrice şi a agentului termic (cu peste 60%).

Aceasta s-a întîmplat pe motiv că multe întreprinderi industriale (consumatori de căldură) au fost închise, iar în sectorul locativ s-a micşorat consumul din cauza instalării cazanelor autonome. Investiţiile în această ramură au rămas doar pe hîrtie. În toţi aceşti ani, a fost dezvoltată doar politica tarifară, care soluţiona şi soluţionează toate problemele apărute. În consecinţă, consumatorii continuă să achite un tarif exagerat, care a majorat numărul datornicilor faţă de întreprindere.

Criza neachitărilor

Acum, Termocom încearcă să astupe găurile prin vechea metodă – majorarea tarifelor. Mai mult, acesta s-a apucat serios de capul rău-platnicilor. Astăzi, peste 50 de mii de familii din capitală au datorii faţă de întreprindere. Aproximativ 250 de angajaţi ai Termocom-ului îi vizitează zilnic pe consumatorii datornici, pentru a-i convinge să achite datoriile pentru consum, acumulate iarna trecută. Valoarea totală a datoriilor constituie peste 300 de milioane de lei. Ce-i drept, Mihai Cernei a spus la şedinţă că, pentru a recupera aceşti bani, Termocom va confisca automobilele personale, însă a adăugat că unii datornici sînt atît de săraci, încît nici nu ai ce lua de la ei.

Totodată, în atenţia întreprinderii au revenit proprietarii centralelor autonome, care deja nu sînt bucuroşi de oaza de căldură din apartamentele lor. Vorba e că, de la 1 octombrie, proprietarii de apartamente debranşate de la încălzirea centralizată vor trebui să achite pentru căldură 20% din tariful pentru energia termică pentru fiecare metru pătrat de suprafaţă locuibilă. Aceasta constituie aproximativ 300 de lei de la un apartament cu trei camere. Potrivit unor estimări ale experţilor, în condiţiile achitărilor integrale, este vorba de peste cinci milioane de lei pe lună.

Amintim că această măsură a fost menţionată în memorandumul cu FMI, care a fost recomandată insistent guvernului. Şi statul în acest caz le-a dat ascultare donatorilor străini şi a adoptat regulamentul respectiv, care ar trebui să tempereze dorinţa populaţiei de a instala centrale autonome, şi, totodată, să menţină Termocom-ul pe linia de plutire.

Cei de la întreprindere sînt bucuroşi, pe de o parte, de această prevedere. Pe de alta însă, ei s-au ciocnit cu problema neachitărilor. În prezent, doar 62,6% sau 15 001 de proprietari de apartamente achită aceste plăţi, 3254 sau 13,58 % - achită parţial, iar 5699 de proprietari de apartamente ignoră această plată.

În consecinţă, este greu să scoţi datoriile de la populaţie, iar proprietarii de apartamente de asemenea, ignoră hotărîrea guvernului. Iar cu finanţele întreprinderii nimeni nu vrea să se ocupe – şi aşa toţi o duc prea bine. De aceea, singura soluţie de ieşire din groapa financiară este majorarea ordinară a tarifului.

Conform noilor reguli

Este însă şi o noutate bună – compensaţiile acordate de primăria Chişinăului în perioada rece a anului, care vor fi alocate persoanelor cu venituri de pînă la 1600 de lei, faţă de 1450 de lei, cum era pînă în prezent. Acest fapt este prevăzut de noul regulament de acordare a compensaţiilor, care urmează a fi aprobat de către consiliul municipal la şedinţele apropiate.

Potrivit şefului Direcţiei locativ-comunale, Petru Gontea, această modificare a regulamentului a fost propusă în baza deciziei guvernului din 2012, conform căreia, coşul minim de consum constituie 1600 de lei pe lună.

Persoanele care solicită ajutor în sezonul de încălzire trebuie să prezinte un certificat privind veniturile lunare. Surse din cadrul primăriei menţionează şi certificatul de la Inspectoratul Principal Fiscal de Stat privind veniturile lunare ale familiei, deoarece în sezonul trecut s-a depistat că unele persoane au prezentat date eronate despre veniturile reale.

În sezonul trecut de încălzire, în Chişinău, de compensaţii pentru căldură au beneficiat 34 de mii de familii. În acest scop, din bugetul municipal au fost alocate circa 100 de milioane de lei.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?