X 
Eurovision stiri: 520
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1390
Preşedintele stiri: 4018

Asociația transportatorilor declară că în domeniu se încearcă legalizarea unor scheme de corupție

18 sep. 2023,, 11:11   Economie
2402 0

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) anunță că în urma studierii proiectului de lege elaborat de MIDR pentru modificarea unor acte normative (ajustarea legislației în domeniul transportului rutier) precum și a inițiativei legislative nr. 252 din 13.07.2023, privind modificarea Codului Transporturilor Rutiere, semnată de un grup de deputați, constată că MIDR împreună cu unii deputați încearcă să adopte norme noi, contrare legislației europene, doar pentru a promova și a legaliza unele scheme corupționale.

Potrivit asociației, proiectele sus-menționate încearcă să implementeze mecanisme de abuz în detrimentul consumatorului, să elimine în mod artificial unii concurenți de pe piață, urmărește preluarea unor afaceri din domeniul transporturilor regulate de pasageri, precum și apără și păstrează schemele grupării Vîlcu-Andronachi. Activitatea corupțională a ANTA, în temeiul acestor proiecte, se va lărgi și va fi apărată prin norme legale. Se intenționează ca această instituție profund coruptă (ANTA) să nu se mai supună unor reguli privind efectuarea controalelor, adoptate și implementate deja cu suportul partenerilor externi, dar să poată colecta mită oricînd va dori.

APOTA susține că problemele reale ale ramurii sînt ignorate atît de deputați, cît și de către MIDR. Principiile europene ce trebuiau transpuse în legislația noastră prin aceste proiecte, au fost total neglijate.

”În lunile iunie-iulie 2023 între MIDR și transportatori a fost agreat un text al modificărilor, care trebuia să reflecte principiile regulamentelor europene 1073/2009 și 1370/2007, Cărții Albe a transporturilor (2011) ș.a. Deși avem același Guvern Recean, același program de guvernare, aceleași scopuri de integrare europeană și ajustare a legislației naționale la cea comunitară, dar schimbarea a unui ministru și secretar de stat a ”anulat” rezultatele obținute de minister și a negat necesitatea asigurării unei continuități. Reorientarea bruscă a scopurilor pe care le urmărește ministerul este nocivă nu doar pentru transportatori și ramura transporturilor, dar și pentru procesul de ajustare a legislației naționale la cea comunitară.

Proiectul nu mai conține prevederile similare celor europene cum ar fi:

  • Garantarea accesului universal și nediscriminatoriu a populației la serviciile de transport public, prin stabilirea normei conform căreia orice localitate cu statut de primărie trebuie să fie deservită de cel puțin o rută regulată și alte reglementări similare,
  • Formarea programelor de transport regulate în modul în care va asigura acoperirea necesităților populației, respectarea regulilor de siguranță rutieră și protecția mediului,
  • Crearea mecanismelor ce vor favoriza înnoirea parcului de autobuze/microbuze învechit,
  • Participarea la adoptarea deciziilor de formare/modificare a programelor de transport a tuturor subiecților interesați, în special a celor care pot fi afectați de eventuala decizie,
  • Readucerea activității gărilor în cîmpul legal european, eliminarea obstacolelor pe care le creează gările operatorilor de transport, utilizarea întregii infrastructuri a transporturilor de către pasageri și excluderea restricțiilor abuzive de circulație, care au fost instituite pentru a asigura că fiecare călător va achita comision autogărilor etc,
  • Reglementarea diferențiată a transporturilor internaționale, crearea premizelor legislative și adoptarea măsurilor de pregătire a ramurii pentru instituirea regimului liberalizat de transport cu Uniunea Europeană, păstrarea restricțiilor la nivel legislativ doar pentru țările cu care nu va fi instituit regim liberalizat de transport, ș.a.

Potrivit APOTA, în locul acestor prevederi MIDR intenționează să anuleze regimul prelungirii de drept a autorizațiilor, în pofida faptului că anterior pentru astfel de acțiuni Republica Moldova a fost condamnată de către CtEDO, încearcă să instituie un sistem inexistent în nici o țară din UE de urmărire/monitorizare a unităților de transport similar sistemului de monitorizare prin brățări speciale a persoanelor aflate în arest la domiciliu (bazele acestui sistem au fost puse în perioada statului capturat). De asemenea, potrivit asociației, MIDR încearcă să-și creeze posibilitatea să ”comercializeze” noi rute, chiar cu riscul că șoferii unităților de transport vor fi provocați să se întreacă pe traseu ș.a”, se arată într-o notă de presă.

”Setea și lăcomia cu care MIDR și ANTA beneficiază de favoruri din partea grupării Vîlcu-Andronachi pentru a asigura continuitatea ilegalităților, a constituit motivul de bază pentru elaborarea proiectelor de lege descrise mai sus, care urmăresc scopul de a-și păstra și lărgi bazinul de colectare a veniturilor ilegale.

Proiectele de lege promovează elementele de corupție și încearcă de a diminua gradul de transparență a activității MIDR și ANTA, urmărește excluderea necesității motivării și argumentării activităților administrative și de control ale acestor instituții.

APOTA atenționează despre pericolul adoptării în redacția actuală a proiectelor de lege descrise mai sus și declară că dacă în scurt timp nu va fi inițiat procesul de ajustare a acestora la principiile europene, în luna octombrie 2023 vor fi inițiate acțiunile de protest ale transportatorilor”, se arată în nota de presă.

2
1
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?