X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Profilul înalt al proprietarului Volvo, Geely, și al fondatorului său Li Shufu

30 noi. 2023,, 15:38   Ştiri Auto
1478 0

Geely este unul dintre cei mai mari producători auto privați din China, deținut de miliardarul Li Shufu, cunoscut și sub numele său englezesc Eric Li. Averea sa netă este de 15,1 miliarde de dolari și este a 115-a cea mai bogată persoană din lume, conform Forbes. El este adesea descris ca un megaloman și un om de afaceri tenace, care nu acceptă un nu ca răspuns. Geely le are pe toate: zeci de mărci de mașini, de la nivel de intrare până la premium, sateliți precum SpaceX sau companii care rivalizează cu Uber din China.

Li Shufu este numit și chinezul Henry Ford, deoarece ambii au venit din zone sărace și au construit un producător auto global de la zero. Și prin ecologie slabă înțelegem sărăcia, și nu faptul că tații lor dețineau o mină de smarald. Ambii au crescut într-un mediu agricol, deoarece Li era fiul unui fermier din Zhejiang, o provincie învecinată cu Shanghai.

Li a fondat Zhejiang Geely Holding Group acum 37 de ani, în 1986, ca producător de frigidere. La începutul anilor 90, a început să producă scutere, iar în 1997 a fondat o filială a Geely Auto, care produce mașini. Când a fost criticat pentru lipsa de experiență, el a respins aceste voci spunând cuvintele sale celebre: „A face o mașină nu este dificil. Sunt doar patru roți și două canapele.” Dacă aș avea de pus o întrebare, aș întreba dacă mai gândește la fel 25 de ani mai târziu.


Afacerea cu automobile mergea bine; Geely a început să producă camionete mici și în 1999 a primit aprobarea guvernului pentru a produce mașini. În 2002, prima mașină Geely a ieșit de pe linia de asamblare.

Probabil că nu vom ști niciodată adevăratele motive pentru care Li Shufu a abordat Ford cu o solicitare de a cumpăra un Volvo de la ei. S-a simțit conectat la o companie americană construită de la zero de același băiat de la fermă care l-a înființat sau a fost o intenție cu sânge rece? Oricum, nu contează acum. În 2002, Li Shufu și-a menționat pentru prima dată dorința de a cumpăra Volvo suedez de la Ford la o întâlnire internă Geely.

În 2007, Geely a trimis Ford o scrisoare oficială prin care își exprimă dorința de a cumpăra Volvo. Cu toate acestea, a fost ignorat și nu i s-a răspuns niciodată, deoarece Geely nu a fost luat în serios atunci. A fost o verificare dură a realității pentru ambițiosul antreprenor chinez.

Limbi rele chiar spun că managerii Dearborn au râs mult despre asta, dar cel mai probabil nici nu au observat, deoarece Li Shufu și-a trimis propunerea printr-o agenție de PR. Da, a folosit o agenție de PR pentru a contacta sediul Ford. Unii ar numi-o lipsă de experiență, dar eu aș numi-o învățare din greșeli, ceea ce este tipic pentru Lee.

Dar Eric a rămas persistent. În 2008, a reușit să asigure o întâlnire cu directorul financiar al Ford la Salonul Auto de la Detroit. Dar s-a dovedit a fi chiar mai rău decât scrisoarea agenției de PR cu un an mai devreme. Ford nu a fost impresionat de micul și necunoscutul producător auto chinez și a răspuns ofertei cu clasicul „Vă vom anunța”.

Dar dacă ar fi renunțat atât de repede, nu ar fi fost Li Shufu. A început să formeze o echipă de achiziții. Nemaifiind o firmă de relații publice, el a invitat industria auto să amendeze banca de investiții Rothschild care l-a ajutat să recruteze mai mulți oameni grei în noua sa echipă: Deloitte Touche Tohmatsu pentru consultanță financiară, firma de avocatură Freshfield pentru juridic și audit și veteranul industriei Freeman Shen, apoi vicepreședinte Președintele Fiat China.

Apoi, în 2009, Li Shufu, complet înarmat și cot la cot cu Yu Liping, președintele chinez al familiei Rothschild, a vizitat din nou standul Ford în timpul Salonului Auto de la Detroit, exprimându-și insistența de a cumpăra producătorul auto nord-european. Și apoi totul a fost diferit - CEO-ul Ford a promis că îl va anunța pe Geely dacă decid să vândă Volvo.

Și momentul nu ar fi putut fi mai bun. Ford începea să simtă presiunea generală a crizei financiare din 2008, deoarece grămada de numerar pe care se aflau era din ce în ce mai mică, iar piața auto globală nu mergea cu mult mai bine. Au decis să vândă Volvo și, din moment ce Li Shufu pregătise echipa, întregul proces a decurs incredibil de repede.

Li Shufu a reușit să finalizeze finanțarea și să obțină binecuvântarea Beijingului, iar pe 2 august 2010, Ford și Geely au semnat un acord definitiv pentru achiziția Volvo. Geely a plătit 1,5 miliarde de dolari în numerar pentru bijuteria suedeză.

Eric Li (Li Shufu) - stânga - cumpără un Volvo. Lewis Booth (dreapta), director financiar al Ford Motor Company, semnează acordul.

Li Shufu a respectat întotdeauna marca Volvo. A spus adesea că Volvo este Volvo și Geely este Geely. În mai 2014, CarNewschina a raportat că a spus: „Geely și Volvo sunt ca frații, nu tată și fiu”.

Li cu președintele chinez Xi Jinping în timpul unei vizite la Volvo în Belgia în 2014.

Dar Grupul Geely nu este doar Volvo și Geely Auto. Grupul Geely include multe alte mărci:

Lynk&Co – SUV-uri PHEV pentru milenii moderni. În China se produc și versiuni cu motoare cu ardere internă.
Zeekr este singura marcă premium BEV care concurează cu Tesla
Livan este un proiect comun cu Lifan în industria taxiurilor
Radar – camion pickup BEV
Lotus – Geely a cumpărat sigla fostului producător auto britanic
Polestar – marca BEV sub marca Volvo
Smart este un joint venture cu Mercedes-Benz. MB se va ocupa de interior
LEVC – London Electric Vehicle Company, care a fost achiziționată/salvată de Geely în 2013 pentru 11 milioane de lire sterline.

Mai mult, Geely Auto este împărțit în trei serii:

Star - multe mașini învechite cu motoare cu ardere internă de la Geely
Geometrie – mașini electrice entry-level
Galaxy – premium PHEV și BEV

În plus, Geespace de la Geely intenționează să aibă 72 de sateliți pe orbită până în 2025 pentru a-și susține vehiculele ADAS, operează serviciul mobil de transport auto Cao Cao, care concurează cu Didi din China, și Cao Cao Auto, un sub-brand dedicat care face Vehicule electrice. cu o baterie înlocuibilă pentru șoferii săi. Geely a anunțat, de asemenea, că intenționează să aibă 5.000 de stații de schimb de baterii în întreaga lume până în 2025. Li Shufu nu și-a ascuns niciodată planurile megalomane pentru compania sa.

Geely este, de asemenea, singurul producător de automobile chinez care a reușit să vândă vehicule electrice pentru pasageri produse din China în Statele Unite, în ciuda tarifelor de import de aproximativ 25%. În 2022, Polestar a vândut peste 10.000 de modele Polestar 2 importate pe piața din SUA, apărând chiar și într-un reclam la Super Bowl. BYD vinde și vehicule electrice în SUA, dar acestea sunt autobuze fabricate în California.

Geely deține și aproape 10% din Mercedes-Benz, pe care Lee a primit-o într-o mișcare controversată, iar lui Mercedes nu i-a plăcut. Geely a petrecut luni întregi achiziționând în secret acțiuni Mercedes într-o tranzacție în valoare de 9 miliarde de dolari, devenind al doilea cel mai mare acționar al companiei, a fost dezvăluit în martie 2018. Au trecut vremurile în care Li Shufu, care și-a sărbătorit 60 de ani de naștere în iunie, aștepta ca foștii directori ai producătorilor de automobile să-i răspundă la apel.

Cea mai recentă mișcare a sa a fost semnarea unui acord cu Nio pentru a dezvolta în comun o rețea de stații de schimb de baterii. Timpul va spune dacă Geely dorește doar să integreze suportul de schimbare a bateriei în platforma sa SEA EV de următoarea generație sau dacă are alte intenții, cum ar fi să facă din Nio al 9-lea sub-brand, deoarece Li Shufu nu își pierde niciodată apetitul pentru achiziția de noi companii.

3
0
0
0
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?