Oamenii de știință au realizat copii ale topoarelor din piatră folosite de strămoșii omului

31 ian. 05:00   Ştiinţă şi IT

O publicație recentă din Journal of Archaeological Science afirmă că specialiștii japonezi de la Universitatea Capitală din Tokyo au realizat 75 de replici ale unor unelte din piatră, asemănătoare celor care în epoca paleolitică erau folosite de strămoșii oamenilor care trăiau pe insulele japoneze pentru tăierea și prelucrarea ulterioară a lemnului.

Potrivit publicației, oamenii de știință au efectuat o serie de experimente pentru a determina urmele specifice lăsate pe uneltele respective după ce au fost folosite în astfel de activități. Un total de 53 de unelte fabricate au fost folosite în 10 experimente diferite. Acestea au implicat utilizarea replicilor de topoare pentru tăierea diferitelor materiale, de la cele din lemn pînă la oase, precum și pentru tăierea carcaselor de animale și alte sarcini.

Aproximativ 50% din stocul de unelte aflate la dispoziția cercetătorilor au fost folosite pînă cînd s-au rupt complet, iar cele rămase au fost folosite pentru a evalua uzura după efectuarea a 500, 1.000, 3.000 și 5.000 de repetări. După ce au fost curățate, uneltele au fost examinate prin microscopie electronică și au prezentat deteriorările caracteristice inerente prelucrării lemnului.

Se preconizează că, în viitor, această tehnologie va permite să se evalueze dacă o unealtă a fost utilizată efectiv într-o activitate.