X 
Transnistria stiri: 1382
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3997

Tofilat, detalii după demisie: Am avut divergențe foarte mari cu guvernarea

15 apr. 10:45   Societate
3555 0

Fostul șef al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM), Oleg Tofilat, a venit cu noi explicații privind motivele demisiei de la cîrma CFM.

Tofilat a enumerat și explicat cele trei motive care au stat la baza deciziei, printre care divergențele avute cu guvernarea, problemele ce se referă la administrarea corporativă la întreprinderile de stat și activitatea organelor de anchetă și control. Totodată, acesta a menționat că sectorul feroviar din R. Moldova „va fi într-o situație foarte grea încă 10 - 15 ani”. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Cutia Neagră PLUS” .

„Eu am enumerat anterior trei argumente ale plecării mele din funcție. Atunci am scris că am avem divergențe foarte mari cu guvernarea, nu mă refer la un ministru sau prim-ministru. Aici am în vedere în general guvernarea, Parlamentul, planificarea pe termen lung privind ce vrem noi de la sectorul feroviar. Reiterez, nu mă refer la ÎS CFM. Dacă guvernarea consideră, dar așa și consideră, că CFM e o întreprindere și trebuie să se descurce cu resursele unei întreprinderi atunci eu spun: mă scuzați, dar găsiți alt director. Consider că este o tîmpenie. O să-mi permit să fiu mai arogant și mai direct.

Dacă urmărim ce se întîmplă în România, doar operatorul de infrastructură feroviară CFR are anual 2 miliarde de roni de subvenții operaționale de la buget. Dacă noi am primi măcar 2 % din ceea ce este în România, CFM nu ar fi avut zare de problemă. Fără de alocări bugetare pentru întreținerea infrastructurii - sectorul acesta nu are șanse”, consideră Tofilat.

A doua și a treia mare divergență, potrivit fostului șef CFM, se referă la guvernanța corporativă la întreprinderile de stat și activitatea organelor de anchetă și control.


„Cadrul normativ actual privind achizițiile, locațiunea, vînzarea activelor neutilizate, casarea activelor - este criminal. Modul în care este aplicat de către funcționari permite funcționarea normală a lucrurilor.

Deci, primul motiv este viziunea asupra sectorului, a doilea motiv - viziunea asupra guvernanței corporative, iar trei este activitatea organelor de anchetă și control, care nu pur și simplu sabotează, ei se ocupă de diversie în privința întreprinderilor de stat”, susține fostul șef CFM.

Totodată, Tofilat a precizat că demisia și-a prezentat-o din motiv că „instrumentele corporative nu erau suficiente pentru a gestiona situația”.

„Nu pot spune colectivului operațional că avem o situația foarte tristă - fiindcă a scăzut cererea de mărfuri - chiar a scăzut radical începînd cu noiembrie anul trecut. Deci nu poți spune oamenilor că în următoarele trei luni perspectivele noastre sînt triste deoarece veniturilor for fi cam la jumătate din cheltuieli. De aceea eu nu știu cînd o să putem achita salariile”, a menționat fostul șef CFM.

Astfel, acesta mai spune că atunci cînd „nu ajung mijloace circulante” primul lucru pentru rezolvarea situației este creditarea bancară. Totodată, aceasta a menționat că datoria față de sistemul bancar din Moldova în perioada exercitării funcției sale a scăzut cu aproximativ 100 de milioane.

„Eram în discuții avansate cu unele bănci comerciale privind creditarea, dar deoarece prin oraș au pornit zvonuri alimentate de unii exponenți de la conducerea țări, băncile au propus amînarea. Zvonurile erau precum că la CFM va fi un nou director și că va fi o doamnă. (...) Știam și numele, dar nu-l dau. Eu n-am văzut probe concludente, erau doar zvonuri”, a spus Tofilat.

Acesta a dat de înțeles că și-a arătat de mai multe ori „îngrijorările referitor la situația la întreprindere”.

„Eu mi-am manifestat explicit îngrijorările referitor la situația la întreprindere. Era absolut clar că administratorul CFM cu ministrul responsabil de politici în ramură și probabil cu ministrul responsabil de alocarea de resurse în țară, fie cel de finanțe sau chiar premierul, să aibă o discuție explicită despre care sînt problemele și rezolvarea acestora.

Consider că dacă se formula ceva de tipul că „Guvernul își asumă obligațiunea de a finanța întreținerea infrastructurii feroviare cu circa 200 de milioane (exemplu) începînd cu 2026”, CFM urma să discute cu băncile, se ia credit, se acopereau deficiențele curente și se avansa”, susține Tofilat.

Mai mult, fostul șef al CFM susține că sectorial feroviar din Moldova va fi într-o „situație de suspans încă 10 - 15 ani”.

„Să nu ne facem iluzii. Este o situația foarte grea și abordarea dogmatică care persistă la mai mulți conducători ai statului este absolut contraindicată. O altă problemă este segmentarea CFM”, a mai spus Tofilat.

Demisia șefului CFM a venit pe fundalul problemelor de salarizare a angajaților de la CFM.

Din 12 februarie, interimatul funcției este ocupat de Serghei Tomșa, fost vicedirector general al CFM.

2
0
0
6
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?