Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

„Muzeele Viitorului” transformă obiectivele culturale în experiențe multimedia

27 mar. 2023,, 19:00   Societate
2292 0

Nouă muzee din întreaga țară vor deveni centre care susțin inovațiile și vor găzdui expoziții de new-media art, care oferă experiențe imersive multisenzoriale, realizate prin Projection Mapping, Realitate Virtuală, Realitate Augmentată și alte tehnologii disponibile.

Instituțiile culturale au format echipe cu artiști și profesioniști din industria creativă, fiind selectate pentru a implementa proiecte inovative în cadrul programului „Muzeele Viitorului”, care susține transformarea experiențelor culturale în spectacole multimedia prin integrarea inovațiilor și a soluțiilor digitale, notează diez.

Inițiativa este implementată de Artcor, Asociația Companiilor Creative COR, sub egida Ministerului Culturii, cu suportul USAID, Suedia și Marea Britanie prin intermediul Proiectului Tehnologiile Viitorului și al Proiectului de Competitivitate și Reziliență Rurală.

În următoarea perioadă echipele selectate vor lucra asupra conceptului final și asupra implementării ideii propuse, alături de un expert internațional specializat în arta augmentată și imersivă. Astfel, în următoarele șase luni, în muzeele din țară vor fi deja disponibile următoarele expoziții:

Casa Imago și Muzeul Național și-au propus să aducă la viață șarjele scriitorilor și „Bagatelele” necunoscute ale lui Glebus Sainciuc – schițe făcute de artist cu pixul sau creionul, în timpul liber. Cu ajutorul Artivive – platformă de Realitate Augumentată destinată artiștilor plastici – 12 fragmente din aceste lucrări vor fi animate, proiectate la scară largă și sonorizate în încăperile instituției.


La Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală vor fi implementate două proiecte:

NRG Publicis Moldova își propun să popularizeze brandul de țară „Pomul Vieții” prin experiențe video, interactive și de învățare. În sala centrală a muzeului va fi creată o proiecție interactivă elaborată pe trei axe, pentru o vizibilitate mai mare, cu imagini care vor putea fi schimbate prin gesturi și cu informații în format audio despre istoria și semnificația logo-ului.

Racketa Production va dezvolta o aplicație interactivă prin care copiii vor învăța despre istorie și descoperirile arheologice. Jocul creat cu ajutorul realității augumentate le va permite copiilor să „preia controlul” unui pui de Deinotherium – scheletul expus în muzeu, și să exploreze flora și fauna din perioada preistorică.

La Muzeul Național de Istorie a Moldovei de asemenea, două expoziții vor fi vernisate:

Ogilvy Moldova vor utiliza tehnologiile pentru a transforma învățarea. Printre ideile expuse a fost crearea unei cărți gigantice interactive controlată de vizitator prin gesturi, cu informații despre perioadele istorice importante ale țării. De asemenea, vizitatorii vor putea participa la o lecție de istorie imersivă, fiind „teleportați” și ghidați într-o anumită epocă, inclusiv prin prisma exponatelor disponibile în sălile de expoziție.

– Artiștii Kate Grigorieva și Mihai Stamate au fost aleși să facă și mai atractivă curtea și holul Muzeul Național de Istorie a Moldovei. Proiectul lui Mihai Stamate prevede montarea, în curtea muzeului, a unor structuri inspirate de configurația exponatelor de valoare din cultura cucuteni, care vor fi reinterpretate și regîndite prin design și se vor transforma în instalații cinetice, senzoriale pe placul copiilor. Structura va fi completată cu instalații care se vor mișca în prezența vizitatorilor și vor emite sunete specifice vegetației, dînd senzația de prezență într-un spațiu rustic. Noile exponate vor deveni obiecte de atracție, interacțiune, educație despre patrimoniu și istorie, iar „lecțiile” vor fi învățate prin jocuri și elemente care vor stimula toate simțurile.

Artistul Pavel Brăila și Muzeul Național de Artă al Moldovei și-au propus să invite vizitatorii la o plimbare virtuală prin picturile artiștilor plastici Valentina Rusu-Ciobanu și Mihai Grecu: „Prietenia” și „O zi de toamnă”. Noile opere 3D le vor permite vizitatorilor o interacțiune profundă cu universul artiștilor, iar imaginile vor fi însoțite de sonorizare.

Rama Albastră împreună cu muzeele din satele Horești, Trușeni, Sofia, Mereni, Călărași, Taraclia vor reanima sălile de cultură și le vor transforma în săli interactive de expoziție. Echipele vor vernisa fotografii vechi găsite în cele șase sate și vor spune poveștile familiilor din regiuni, în format video, pe un fundal muzical specific perioadei, pentru a reda atmosfera din trecut.

Regizorul Alecu Deleu și vinăria „Purcari” vor transforma degustarea tradițională a vinului într-o experiență imersivă, pornind de la regele vinurilor roșii – „Negru de Purcari”. Animația va cuprinde detalii despre istoria vinăriei și a vinului, recunoscut pentru calitatea sa înaltă încă din anul 1878.

Proiectul comun al Centrului Educațional „Prospera” și Clasa Viitorului își propune să creeze un muzeu interactiv de știință pentru copii, cu scopul de a-i ghida prin toată istoria științelor timp de cîteva ore. Inițiativa va include exponate care explică detaliat istoria celor mai importante descoperiri științifice ale omenirii, cum ar fi pendulul lui Newton sau pîrghia lui Arhimede. Exponatele vor fi mobile, iar copiii vor putea interacționa cu ele.

Echipele creative vor avea parte de mentorat pe produs, tehnologie, promovare din partea centrului Creativ Artcor și Asociația Companiilor Creative COR, cît și conectare la experți internaționali. Unul dintre aceștia este Sergiu Ardelean, antreprenor createch, fondatorul platformei pentru artiștii digitali Artivive, care va mentora atît muzeele, cît și profesorii și studenții de la animație, multimedia și game design din cadrul ProfesiilorViitorului pentru a anima conținutul muzeal și a atrage audiențe tinere și turiști pentru vizite multiple.

Programul „Muzeele Viitorului” își propune creșterea vizibilității instituțiilor culturale prin integrarea inovațiilor, modernizarea spațiilor și monetizarea experiențelor vizitatorilor. Echipele cîștigătoare vor primi în total 200.000 de euro pentru implementarea conceptelor creative selectate.

Inițiativa „Muzeele Viitorului” este o activitate importantă în cadrul Programului Național „Moldova Creativă”, care își propune să poziționeze Moldova ca fiind un centru de servicii și produse creative, crea-tech și acțiuni culturale inovative de înaltă calitate, contribuind la dezvoltarea unei economii creative, competitive, incluzive și durabile.

„Acest articol este publicat în cadrul programului „Muzeele Viitorului”

1
0
1
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?