Poliția s-a apucat de microbuzele din capitală

Poliția s-a apucat de microbuzele din capitală

Victor Surugiu

Săptămîna trecută, conducerea Poliției Rutiere a inițiat controale masive ale microbuzelor de rută, asigurîndu-ne că această campanie va dura pînă cînd pe drumuri nu se va instala ordinea.

Organele din domeniul dreptului rutier susțin că sînt gata să țină sub un control complex maxi-taxiurile din Chișinău. Inspectorii auto vizitează cu regularitate stațiile terminus ale microbuzelor, verifică starea tehnică a mașinilor și actele șoferilor, monitorizează comportamentul lor pe drumuri. Numai în ultimele zile, în cadrul controalelor, pentru nerespectarea Regulamentului circulației rutiere (RCR), dar și pentru transportarea unui număr excesiv de mare de călători au fost amendați peste 50 de șoferi.

Conform datelor statistice, de la începutul anului curent au fost înregistrate peste 30 de accidente rutiere cu implicarea transportului orășenesc, în urma acestora 56 de persoane au fost traumatizate. După un șir de accidente grave soldate cu un mare număr de răniți, poliția a primit ordinul să-i sancționeze mai dur pe contravenienți.

„Supraîncărcarea” nu se admite

Angajații Secţiei supraveghere transport şi circulaţie rutieră a Poliției Capitalei intenționează să înăsprească măsurile de depistare a șoferilor care încalcă regulile de deservire tehnică a transportului auto, supun pericolului pasagerii și pe alți șoferi. Controalele recente au fost efectuate ziua, în orele de vîrf, cînd microbuzele de rută sînt supraîncărcate cu pasageri. În decurs de trei zile, cca 50 de șoferi au fost amendați în sumă de 600-750 de lei și cîte 3 puncte de penalizare.

Ceva mai devreme poliția a întreprins controale inopinate la stațiile terminus ale microbuzelor din capitală, care lucrează pe rutele 117, 129 și 169. Anterior, controale selective au avut loc pe rutele 106, 114, 178, 186, 101 și altele. Pe lîngă amenzi, în cazul încălcărilor grave angajații poliției rutiere întocmesc procese verbale care interzic activitatea pînă la înlăturarea defecțiunii. Responsabilitatea pentru efectuarea lucrărilor de înlăturare a încălcărilor aparține administratorilor de rută.

Una dintre cele mai răspîndite pretenții ale poliției rutiere ține de așa numita ”supraîncărcare”. Condițiile de transportare a pasagerilor sînt stipulate în recenta decizie a Curții Supreme de Justiție, care îi obligă pe șoferii maxi-taxiurilor chișinăuiene să transporte oameni doar pe scaune. Verdictul a fost pronunțat în urma rezultatelor contestării deciziei primarului Dorin Chirtoacă din 17 octombrie 2014, care propunea ca microbuzele cu capacitatea de 16 locuri pentru pasageri să poată transporta nu mai mult de 7 persoane în picioare, iar cele cu capacitatea de 21 de locuri – maximum 10 persoane în picioare. Autoritățile încearcă să obțină executarea hotărîrii judecătorești cu ajutorul poliției rutiere.

Organele de drept și administrația orașului au pus în fața proprietarilor microbuzelor de rută condiția: să convină, pe cale amiabilă, cu șoferii asupra faptului ca aceștia să nu admită ”supraîncărcări”, să respecte RCR, să nu depășească viteza, să aibă grijă de starea tehnică a vehiculului, să afișeze în fiecare mașină orarul de circulație, să nu fumeze și să nu vorbească la telefon în timp se conduc, să nu asculte muzică la volum mare și să aibă un comportament respectuos față de pasageri. În caz contrar, primăria și poliția îi vor obliga să ia măsuri, inclusiv concedierea șoferilor nedisciplinați.

De la încălcări mărunte la fapte șocante

Cei de la poliția rutieră spun că, în urma verificării microbuzelor, se descoperă astfel de încălcări din partea șoferilor precum tonarea geamurilor laterale, reutilarea neautorizată, expirarea termenului de revizie tehnică a vehiculului. Adesea se practică exploatarea mijloacelor de transport cu defecțiuni tehnice grave. Unii șoferi muncesc în lipsa licenței pentru mijlocul de transport, conducerea lui și transportarea pasagerilor. Sancțiunile mai țin de depășirea vitezei, parcarea neautorizată, îmbarcarea și debarcarea pasagerilor în locuri nepotrivite.

Șoferii de pe transportul de pasageri adesea încalcă RCR privind schimbarea benzii de circulație, păstrarea distanței dintre vehicule în timpul mișcării, acordarea dreptului de trecere prioritară în intersecții sau respectarea regulii ”mîinii drepte”, menținerea vitezei de circulație în limitele stabilite de indicatorii rutieri.

În cadrul controalelor, o atenție deosebită se acordă respectării de către companiile de transportare a cerințelor de inspectare a mijloacelor de transport înainte de ieșirea pe rută, examenul medical al șoferilor, curățenia în salon. Ultimul factor, spun polițiștii, este foarte important. Spre exemplu, scaunele murdare și terfelite, podeaua neuniformă se poate solda cu interzicerea exploatării mijlocului de transport.

Există, în ”istoria bolii” șoferilor de microbuze din capitală și fapte de-a dreptul șocante : defecțiuni ale sistemului de frînare sau a celui de direcție, șoferi ”aghesmuiți”. „Dacă vă pare că omul de la volan nu este adecvat sau este în stare de ebrietate, telefonați imediat la serviciul operativ al MAI. Furnizați detaliat toate datele posibile: numărul rutei, unde vă aflați la acel moment, numărul de înregistrare a vehiculului. La fața locului se va deplasa imediat un echipaj al poliției rutiere și, la stația terminus sau pe parcursul mișcării, microbuzul va fi oprit. Șoferul va fi supus examenului medical”, recomandă cei de la MAI.

Poliția mai recomandă pasagerilor revoltați de comportamentul șoferului microbuzului să telefoneze administratorului de rută. Se referă la cei care nu-s mulțumiți de faptul că, în timp ce conduce, șoferul fumează, vorbește la telefon sau depășește viteza. Numerele de telefon ale administratorilor trebuie să fie afișate în fiecare microbuz. În cazul nerespectării regulilor, compania-transportatoare poate fi lipsită de dreptul de a acorda servicii de transportare a pasagerilor, îi poate fi revocat și permisul de rută. Dacă pe una și aceeași rută există două încălcări, se inițiază procedura de reziliere a contractului de administrare a rutei, încheiat între primărie și agentul economic.

Sistemul corupt

Un șir de transportatori învinuiesc autoritățile capitalei de creșterea infracțiunilor și indicii înalți ai accidentelor rutiere cu implicarea microbuzelor, în particular – pe angajații Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie. Reprezentanții mai multor companii de transport care prestează în capitală servicii de transport de pasageri au declarat public că starea catastrofală este cauzată de existența unui sistem ilegal de comercializare a locurilor pe rută. Din spusele lor, proprietarii microbuzelor care creează situații de accident adesea cumpără ilegal locul pe rută. În aceste cazuri, ca regulă, verificarea înaintea ieșirii pe rută nu se face. În consecință, poliția rutieră depistează nereguli și îi reține pe șoferii microbuzelor care activează în stare de ebrietate.

Unii antreprenori consideră că transportul de pasageri din Chișinău este un sistem corupt, susținut de autoritățile municipale, în pofida numeroaselor dezvăluiri din ultimii ani. Anterior, un șir de companii de transport au semnat o adresare la procuratura capitalei, în care se vorbește de spre necesitatea efectuării unui control riguros în sistemul transportului de pasageri din capitală.  

Este cunoscut cazul cînd poliția a reținut în flagrant un intermediar care îi transmitea reprezentantului administrației capitalei o mită de 10 mii de euro. Suma reprezenta avansul din cei 50 de mii de euro pe care proprietarul unei companii de transport din Chișinău o transmitea în schimbul oferirii dreptului de a deservi rutele municipale. Reprezentantul autorităților municipale a promis să-i convingă pe membrii comisiei de profil să adopte o decizie favorabilă pretendentului.

”Cutia neagră” pentru microbuz

Dacă e complicat că contești majoritatea pretențiilor poliției, unele cerințe provoacă reacții controversate ale șoferilor și administratorilor de rute. Să zicem, operatorii pieței transporturilor de pasageri pun la îndoială necesitatea introducerii stațiilor obligatorii pentru microbuzele de rută din Chișinău. Ei consideră că, dacă mai multe microbuze se vor opri în stație concomitent, haosul și ambuteiajele vor fi garantate.

„Adesea, știind despre unele defecțiuni minore, ce nu prezintă pericol pentru securitatea circulației, înlăturarea lor este amînată pentru un timp, spune un administrator de rută. În această situație riscăm o amendă. De aceea, fiindcă controalele s-au întețit, dacă se depistează asemenea defecțiuni, obligăm șoferii să le înlăture. Mașinile sînt testate obligatoriu pentru a obține dreptul de a fi exploatate. Poliția adesea ne învinuiește de tonarea geamurilor microbuzelor, dar acest lucru nu e doar acceptabil, ci chiar benefic, pentru că vara în aceste mașini nu e chiar cald.”

Cei de la poliția rutieră consideră că gradul de securitate la trafic va fi mai mare dacă șoferii nu vor fi distrași de achitările din partea pasagerilor. Polițiștii consideră că probabilitatea mare a accidentelor cu implicarea microbuzelor de rută ține de faptul că șoferii iau plata pentru călătorie și dau rest în timpul circulației. Proprietarii de microbuze nu sînt gata să angajeze încă un lucrător pentru achitările cu pasagerii, deoarece asta le va micșora veniturile. Ei propun o alternativă: achitarea să se facă imediat la intrare, și abia după asta să pornească microbuzul.

Nu a fost susținută nici propunerea de a stabili în mod obligatoriu pentru fiecare microbuz o ”cutie neagră” – dispozitivul care poate testa starea tehnică a automobilului. El permite controlul asupra locului de aflare a vehiculului, ruta lui, regimul de lucru și acțiunile șoferului. Și principalul: în caz de accident vinovatul va putea fi stabilit fără expertize speciale, doar în baza datelor furnizate de acest dispozitiv. Deși asemenea dispozitive au fost bine primite în unele țări europene, în Moldova implementarea lor a fost amînată – ar implica cheltuieli prea mari.

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

trimite știrea ta

Fiți coautorul nostru! Dacă aveți o știre interesantă împărtășiți-ne-o și nouă!


captcha

Întrebarea zilei Toate

load