Secretul dietei cretane

Secretul dietei cretane

În urmă cu aproximativ 40 de ani, Creta a devenit locul de naştere al unui lucru nou: dieta mediteraneană, un model alimentar sănătos, care a devenit, pentru mulţi, regimul de facto al celor care trăiesc în ţări care se învecinează cu Marea Mediterană.

Din păcate, multe detalii despre cercetarea originală privind dieta cretană s-au pierdut, iar recomandările nutriţionale elaborate din diverse studii sînt adesea comprimate în trei generalităţi: consumaţi mai mult ulei de măsline, peşte şi vin. O analiză a cercetărilor originale despre dieta cretană dezvăluie un model mult mai complex din punct de vedere nutriţional şi unul nu foarte uşor de replicat în afara locului său de origine.

Cultura, istoria şi geografia au ajutat la crearea unei combinaţii de alimente şi stil de viaţă care oferă o dietă unică, extrem de hrănitoare, prelungind viaţa şi ajutînd la prevenirea multor boli moderne care scurtează viaţa a milioane de oameni fiecare an.

Pentru Cretani, secretul longevităţii este foarte simplu: mănîncă tot ce produce pămîntul lor bogat. Ei consumă o mulţime de fructe, legume, verdeaţă, produse proaspete, leguminoase, brînză şi pîine. Cretanii folosesc ierburi pentru a adăuga aromă. Fac prăjituri cu îndulcitori naturali, miere şi sirop de suc de struguri. Alături de mîncarea, ei servesc vin produs pe insulă. Cretanii consumă carne doar de cîteva ori pe an.

Dieta cretană este renumită în toată lumea pentru arome, culori şi beneficii incredibile pentru sănătate, căutate de mulţi.

În timp ce alimentele consumate pe insulă sînt grele pline de carbohidraţi şi grăsimi (deşi sînt sănătoase ca uleiul de măsline), cretanii înţeleg că totul trebuie consumat moderaţie.

Dieta mediteraneană

Toată lumea a auzit de dieta mediteraneană, deşi poate fi greu de precizat exact ceea ce înseamnă - la urma urmei, există multe ţări din regiunea mediteraneană care urmează această dietă, dar tinde să difere uşor de la un loc la altul. Cu toate acestea, principiile sînt aceleaşi pentru toţi.

În esenţă, dieta se bazează pe consumul multor alimente pe care le produc ţările mediteraneene: măsline, ulei de măsline, peşte, fructe, legume (inclusiv multe verdeţuri sălbatice), nuci şi, de asemenea, vin şi brînze care sînt consumate în cantităţi mai mici. Ingredientele consumate în cele mai mici cantităţi sînt carnea, laptele şi ouăle.

Această dietă variată şi echilibrată oferă multe substanţe nutritive utile, cum ar fi fibrele, vitamina E şi C şi antioxidanţi şi, în cele din urmă, ajută la prevenirea bolilor de inimă.

Cum să urmaţi o dietă cretană / mediteraneană

Uleiul de măsline ar trebui să înlocuiască toate celelalte grăsimi şi uleiuri din viaţa de zi cu zi şi, în timp ce mulţi oameni îşi încheie mesele cu desert, puteţi opta pentru fructe în schimb, deoarece limitarea dulciurilor poate reduce cantitatea de zahăr şi de grăsimi saturate din dieta voastră.

Carnea şi produsele lactate ar trebui să fie consumate doar ocazional, carnea roşie fiind consumată o dată pe lună. Alimentele procesate şi alimentele prăjite ar trebui să fie evitate pe cît posibil, deoarece sînt pline de grăsimi nesănătoase (deşi Cretanii se bucură ocazional de plăcintele lor cu brînză moale de capră din Myzithra, învelită în foietaj şi uşor prăjite în ulei de măsline).

Cu toate că dieta cretană nu înseamnă doar plante, ea se bazează foarte mult pe ele, iar legumele, fructele şi nucile sînt cultivate din abundenţă în Creta. În timp ce majoritatea produselor ar trebui să fie consumate cu moderaţie, aceste ingrediente pot fi consumate în voie şi în abundenţă.

Alimentele din Creta sînt bogate în arome şi nutrienţi şi au fost utilizate de mulţi ani ca o dietă care protejează împotriva bolilor şi a problemelor de sănătate.

Beneficiile de sănătate ale dietei cretane

Numeroase studii au fost realizate privind beneficiile acestei diete şi concluzia este că se numără printre cele mai bune din lume în ceea ce priveşte contribuţia la o viaţă lungă şi sănătoasă. Ingredientele naturale, organice reprezintă o parte importantă a vieţii cotidiene cretane, precum şi consumul unor cantităţi adecvate de mîncare de calitate.

De exemplu, pentru că oamenii din Creta mănîncă o mulţime de smochine şi nuci, de obicei ca gustări pe tot parcursul zilei, au un aport mai mare de acizi graşi omega-3, care protejează împotriva bolilor de inimă. Faptul că aceste alimente sînt disponibile pe scară largă, cu unele produse prezente pe tot parcursul anului, este esenţial. Cretanii au parte de toate substanţele nutritive esenţiale şi vitamine, motiv pentru care par să trăiască mai mult decît oamenii din alte culturi.

Condiţiile optime ale Cretei

Împreună cu exerciţiile fizice (geografia Cretei înseamnă că sătenii, fermierii şi ciobanii urcă dealuri şi cheiuri atunci cînd trebuie să aibă grijă de culturile sau de animalele lor, sau cînd merg în căutare de verdeţuri şi ierburi sălbatice), mîncarea reprezintă o mare parte din motivul pentru care sînt sănătoşi şi trăiesc mai mult decît mulţi alţi oameni din întreaga lume. Ei consumă în principal produse cultivate şi condimentate local, lipsite de substanţe chimice (sau foarte reduse) şi substanţe hormonale.

Ați găsit eroarea în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Adăugaţi Comentarii

captcha

tu ești reporter

Fiți coautorul nostru! Dacă aveți o știre interesantă împărtășiți-ne-o și nouă!


captcha

Întrebarea zilei Toate

load