Silvia Radu: Trebuie ca oamenii să nu vrea să plece de aici

Silvia Radu: Trebuie ca oamenii să nu vrea să plece de aici

Acum trei luni, Silvia Radu a început să asigure interimatul funcției de primar general al capitalei Moldovei. Spiritul activ al noului șef de la Primărie nu a rămas neobservat, provocînd concomitent laude și critici. Într-un interviu pentru NOI.md doamna Radu ne-a vorbit despre viziunea sa asupra problemelor orașului și căile de soluționare a lor.

- De ce ați acceptat mai întîi funcția de viceprimar, apoi și pe cea de primar general interimar, dacă aveați deja o viață și un business bine organizate? La ce bun v-a trebuit asta?

- Probabil, orice chișinăuian își dorește ca orașul nostru să fie mai bun. Este motivul de bază care m-a determinat să iau o asemenea decizie. Și eu vreau să trăim într-un oraș care este administrat mai bine, care este mai curat și de care am putea fi mîndri.

- V-ați confruntat cu ceva nebănuit la serviciu ? Ce a fost neașteptat?

- În primul rînd, m-a uimit nivelul corupției. E adevărat, toată lumea știe despre corupția din municipiul nostru. Însă nu m-am așteptat că nivelul ei să fie așa de înalt și că acest flagel a pătruns așa de adînc în întregul sistem. Am descoperit chiar că un oarecare centru de studii se ocupă de politica partidului, ceea ce este total inacceptabil.

În plus, însăși structura municipalității este împovărată excesiv de numeroase departamente, direcții și secții. Deseori acestea se dublează. Din această cauză, activitatea Primăriei este birocratizată în exces. În orice stat din Europa ori din alte părți ale lumii există birocrație, ceea ce este mai mult ori mai puțin normal. Însă așa cum aceasta s-a extins la Primăria Chișinău cred că nu s-a mai întîmplat nicăieri. La noi fiecare direcție este persoană juridică de sine stătătoare. Pe lîngă întreprinderile cunoscute tuturor, mai există alte 90 de întreprinderi pe care nu le cunoaște nimeni, adică structura a scăpat de sub control.

10 întreprinderi din această structură trebuiau radiate din registru încă acum cîțiva ani. Dar așa și stau acolo. Să nu ne trezim într-o bună zi că aceste întreprinderi sînt finanțate în continuare sau că au făcut datorii suplimentare. Am dispus ca asta să se facă în cel mai scurt timp. Dacă se ia o decizie, aceasta trebuie îndeplinită în termenul cel mai redus.

Iată de ce cel mai mult m-a uimit structura administrației publice și corupția din ea. Cred că din această cauză nu sînt soluționate problemele locuitorilor capitalei.

- Cum credeți, care probleme ale Chișinăului trebuie soluționate în primul rînd?

- Probabil, timp de 20 de ani, în capitală nu au fost rezolvate niciun fel de probleme. De aceea, orice problemă a orașului este prioritară – e opinia mea personală. Și pentru mine contează orice plîngere a oricărui chișinăuian. Am pus sarcina: fiecare direcție a Primăriei să-și prezinte prioritățile, deoarece în așa fel am putea separa diversele probleme ale chișinăuienilor, spre a le rezolva. Este un mecanism complex, care trebuie să funcționeze. În prezent mă ocup de pornirea acestui mecanism ruginit. Atunci Chișinăul și structura lui internă vor funcționa ca un ceas mecanic, fără intervenția cuiva. 

Dacă întreaga structură va începe să funcționeze astfel, vom putea evidenția prioritățile în funcție de influența pe care o poate avea o decizie a noastră asupra majorității chișinăuienilor. Pe acest principiu trebuie să ne bazăm la adoptarea deciziilor. Rezoluția pe marginea unei chestiuni trebuie să acopere la maximum prioritățile orășenilor. Adică, dacă problema aparține unui număr mare de locuitori, trebuie să se țină cont de prioritățile acestora.

- Ce anume ați reușit să urniți din loc (ani în șir administrația Chișinăului rezolva nu problemele orașului și ale orășenilor, ci, în fond, pe cele ale reprezentanților Partidului Liberal), și ce nu v-a reușit?

- Eu, desigur, mi-aș fi dorit ca în cele trei luni de aflare la Primărie să rezolv toate problemele simultan. Dar din ceea ce s-a reușit – au fost reparate 12 străzi despre care mi-au scris locuitorii Chișinăului. Oamenii se plîngeau că, din cauza noroiului, nu pot merge cu copiii la grădiniță. Acolo a fost așternut un înveliș temporar, căci este imposibil să repari capital drumurile pe timp de iarnă. Aceste străzi au fost luate la evidență și, cum numai vremea ne va permite, reparația lor va fi finalizată.

La Durlești am instalat un semafor la o intersecție periculoasă, în care frecvent au loc accidente. Locuitorii de la Durlești, Chișinău și Trușeni ani în șir s-au tot adresat Primăriei cu această problemă. Eu am aflat despre ea la Trușeni, în timp ce asistam la ședința Consiliului local. Și am rezolvat-o în trei săptămîni.

La fel, au fost prelungite rutele de autobuz spre Trușeni, fiind modificat programul astfel ca oamenilor să le fie comod să folosească serviciile transportului public. M-am implicat în soluționarea problemelor pasajelor subterane, de care nimeni nu s-a preocupat timp de 20 de ani. Prin rețelele de socializare, un locuitor al Chișinăului mi-a scris despre situația pasajului pietonal din preajma Spitalului Municipal Nr.1. Am mers acolo cu specialiștii. Acum aceasta este iluminată, a fost curățată rețeaua de canalizare, făcute trepte temporare, pentru ca oamenii să poată circula pe acolo, și am inclus în planul anual reabilitarea pasajelor subterane din gestiunea municipiului. Cu regret, majoritatea lor se află în locațiune și noi nu peste tot putem decide amenajarea lor. Dar cele 8 pasaje rămase în administrarea Primăriei vor fi reabilitate în acest an.

E de menționat că în acest an achiziționăm 20 de troleibuze noi, pe care le asamblează Regia Transport Electric. Inițial erau planificate 10, dar am dublat numărul lor. Am dispus ca troleibuzele, pentru prima oară la Chișinău, să aibă climatizoare. Mă miră că pînă acum nimeni nu s-a gîndit că troleibuzele noi trebuie să aibă climatizoare. Doar noi trăim într-o țară cu veri fierbinți. În anii din urmă, temperatura aerului ajungea la 40оС și mai mult. Cred că trebuie să ne gîndim și la confortul pasagerilor. Am cerut ca această opțiune să fie inclusă obligatoriu în cererea pentru asamblarea troleibuzelor. Mi s-a spus că nu s-a făcut pînă acum, pentru că se considera că, la deschiderea ușilor, în salon vine răcoarea. Le-am propus conducătorilor Regiei Transport Electric să circule puțin cu ușile deschise pe timpul unei canicule de 40 grade. Atunci au încercat să mă convingă că climatizoarele vor sufla în urechile pasagerilor. Însă eu cred că aceștia se vor simți mai confortabil în troleibuze echipate cu climatizoare decît fără ele.

Am mai rugat să fie instalate climatizoare și în autobuzele care vor fi achiziționate. Am stopat licitația de achiziționare a autobuzelor, deoarece sarcina tehnică a fost expusă eronat și a cîștigat compania a cărei ofertă era cu 50% mai scumpă decît cel mai ieftin autobuz propus de alți participanți. Bineînțeles, am revăzut această problemă în totalitate. Și mai cred că noi trebuie să folosim combustibil ”euro-5” sau gaz lichefiat, pentru a îmbunătăți starea ecologică a orașului și a polua mai puțin aerul.

Mai intenționez să lansez încă o rută de troleibuze pe acumulatori. Cred că ne putem mîndri cu faptul că avem cea mai dezvoltată rețea de troleibuze din Europa. Trebuie să menținem acest gen de transport ecologic în cea mai bună stare, să-l susținem și să creăm posibilități ca el să fie utilizat.

Inițial, pentru construcția de drumuri în anul 2018 au fost prevăzuți 30 de milioane de lei, dar noi am analizat modalitățile de a utiliza mai eficient banii din buget și am mai adăugat 90 de milioane, avem deci 120 de milioane de lei pentru aceste scopuri. Sper că acești bani for fi utilizați corect, pe bază de licitații transparente. Recent s-a dezlănțuit un scandal: oamenii procură un ascensor la prețul de cinci. Voi controla personal cum se vor desfășura licitațiile. Am certitudinea că noi vom putea construi mult mai multe drumuri decît s-au construit anul trecut cu aceeași bani. Am dispus ca primăriilor din suburbii, pentru prima oară, să le fie alocați cîte 1 milion de lei pentru construirea drumurilor spre localitățile respective. Primarii au rugat să le fie transferați acești bani direct.   

Și, precum se știe, a început reforma Primăriei, care trebuie să fie compactă, flexibilă și capabilă să soluționeze mai rapid problemele chișinăuienilor.

- Cum vedeți activitatea întreprinderilor municipale nerentabile?

- Mi-am propus ca toate întreprinderile municipale să devină rentabile. Ca om de afaceri, înțeleg că conceptul oricărei întreprinderi , indiferent de proprietarul ei – statul sau persoane private –, este obținerea profitului. Dacă întreprinderea nu obține profit, înseamnă că e gestionată prost. Avem nevoie de o viziune nouă asupra administrării activelor. La noi există directori care stau în fruntea întreprinderilor municipale 25-30 de ani, și anume aceste întreprinderi generează pierderi. Iată de ce am început procesul de reformare a managementului întreprinderilor municipale și eu personal le voi ajuta directorilor să se lămurească în problemele lor economice și să asigure un management corect, pentru ca întreprinderile să devină rentabile.

Conform reglementărilor în vigoare, orice întreprindere municipală care obține profit transferă în bugetul capitalei 30% din acesta. Iată de ce eu sînt cointeresată ca noi să avem mai multe surse de venit și să putem soluționa problemele sociale ale orașului nostru. Am mai multe oferte de la investitorii care doresc să vină cu proiecte de dezvoltare a orașului. Avem și propuneri ce țin de întreprinderile municipale.  

- Vor fi operate remanieri de personal la întreprinderile municipale? Or, dacă omul, timp de 20 de ani, a administrat întreprinderea prost, puțin probabil că se va schimba.

- Recent am schimbat directorul de la Exdrupo – cea mai mare întreprindere de transport din Chișinău. Acum patru ani era profitabilă, apoi a acumulat pierderi de 16 milioane de lei. Cineva falimenta această întreprindere în mod conștient. Dar sper că o vom reanima și o vom face rentabilă, deoarece ea se poate ocupa și de drumurile din Chișinău, dar mai poate construi drumuri împreună cu statul, poate dezvolta afaceri prestînd servicii altor agenți economici.

Am numit un nou director și la Lumteh, chiar dacă acolo nu existau pierderi, însă întreprinderea avea nevoie de o nouă viziune asupra dezvoltării sale. Vrem să începem producerea LED-urilor, ca să nu le mai achiziționăm de peste hotare, dar și să exportăm o parte dintre produsele noastre. La Chișinău există o cerere mare pentru ele, deoarece iluminarea cu LED reduce consumul de energie. Dacă le vom produce noi, vom reduce prețul lor de cost, vom crea locuri de muncă, întreprinderea va obține profit și bugetul capitalei va spori. Am cugetat mai profund asupra acestui aspect după ce m-au vizitat investitorii cu această propunere. Trebuie doar să elaborăm o platformă transparentă pentru atragerea acestor investiții, ca să nu poată nimeni spune că aici există niște interese ascunse, personale sau de partid. Însă oamenii trebuie să vadă că ceva se face pentru ei. Da, investitorul trebuie să-și răscumpere investiția, el nu ar veni înainte de a face calculele necesare.

Scopul meu principal este să producem nu numai pentru piața noastră, dar și pentru export. Atunci vom reuși nu doar să ridicăm orașul, ci și să aducem valută în țară și astfel să contribuim la îmbunătățirea economiei per total. Țara noastră și așa se ține pe capitală și, deoarece avem acest privilegiu, trebuie să fim responsabili pentru aceste posibilități.

- Cu privire la împrumuturile externe ale bugetului municipal. Dorin Chirtoacă a fost criticat pentru faptul că creditele din băncile externe (BERD și BEI) erau luate cu o dobîndă destul de mare, ele ar fi putut fi luate în condiții mai avantajoase. Ce credeți despre creditarea orașului pe viitor? Cum credeți, pe cît de rațional se cheltuiesc mijloacele din creditele deja luate (Curtea de Conturi a avut o atitudine critică în acest caz)?

- Orașul are nevoie de finanțare și noi vom apela la credite. Fără credite este imposibil să dezvolți economia municipalității și întreprinderile. Problema constă în faptul că pe piața Moldovei, deocamdată, este imposibil să contractezi creditele pe care le oferă aceste bănci, este vorba despre zeci de milioane de euro. Băncile noastre încă nu pot oferi asemenea credite, mai ales că este vorba despre împrumuturi pe termen lung. Eu consider că, în comparație cu dobînzile de pe piața Moldovei, cele de la băncile în cauză nu sînt foarte mari. Dar dacă e să comparăm cu țările UE în care creditele se oferă cu dobînda de 2%, iar la noi - 5%, firește la noi e mai scump. Dar în țara noastră și riscurile sînt mai mari.

O altă chestiune e cum se cheltuiesc acești bani. Cu adevărat pentru soluționarea problemelor stringente? Pot ele fi utilizate mai eficient în realizarea unor proiecte? Municipalitatea poartă răspundere pentru aceea cum anume își construiește activitatea în baza acestor credite. Cred că trebuie să privim pe termen lung, nu doar într-o perspectivă apropiată. Și faptul că eu rămîn în afara politicii îmi permite să privesc înainte. Nu mi-i frică, deoarece în spatele meu nu stă niciun partid și eu nu trebuie să iau decizii care azi rezolvă o problemă, dar peste un timp aceasta numai se agravează și nimeni nu se va mai ocupa de ea. Adică noi trebuie să ne gîndim nu numai la noi, ci și la următoarele generații de locuitori ai Chișinăului, ca ele să se poată bucura de cele făcute de noi.

- Mulți orășeni se revoltă că nu au fost reziliate contractele de livrare a produselor alimentare cu agenții economici implicați în scandalurile privind alimentarea copiilor în grădinițe…

- Prima problemă de care m-am preocupat venind în această funcție a fost anume cea a alimentării copiilor, căci am depistat încălcări de necrezut. Cei care au administrat acest proces au încercat să pună întreaga vină pe umerii bieților bucătari și ai administratorilor de grădinițe, ceea ce este total incorect. Contractele cu întreprinderile furnizoare de produse au fost reziliate. Noi am oferit organelor competente toată informația de care dispuneam. Și sper că vor fi luate măsuri.  

Și Direcția educație are multe subdiviziuni, secții, subsecții de sector etc. Lanțul birocratic este atît de complicat, încît e greu să ajungi la persoana responsabilă. Pornind de la faptul că acest lanț are mai multe nivele (minimum patru sau cinci), cei care lucrează acolo pasează problema de la unul la altul fără a o soluționa, și nimeni nu răspunde pentru nimic. Intenționăm să excludem total acest lucru, că fie clar cine cu ce se ocupă și ce răspundere poartă.  

Cu regret, am descoperit că la municipalitate managerii de toate nivelurile consideră că administrarea este un privilegiu, putere, și nu responsabilitate. Nu o dată le-am explicat că, în primul rînd, este responsabilitate, și nu putere, și în niciun caz privilegiu. Această viziune total inversă împiedică dezvoltarea orașului și creează scheme de corupție. Direcția educație trebuie reformată. Deja a fost anunțat un concurs pentru funcția de conducător al ei. Avem nevoie de un om nou, care s-ar ocupa detaliat cu această problemă complexă. Acestei direcții i se alocă jumătate din bugetul municipiului și este imposibil să o reformezi în doar trei luni.

- Avem în oraș un deficit de grădinițe pentru copii. Cum vedeți rezolvarea acestei probleme?

- Ea a apărut din lipsa de responsabilitate a celor care au luat decizia privind privatizarea grădinițelor de copii din oraș, astfel creînd acest deficit de locuri. În prezent, la majoritatea grădinițelor privatizate bate vîntul. Personal, am mers prin oraș pentru a vedea unde e problema și am văzut aceste grădinițe goale. Dar noi vom rezolva problema deficitului.

Am fost la o întîlnire cu un constructor, pe str. Albișoara, unde unei grădinițe îi revin cu 100 de copii mai mulți decît aceasta poate primi. Alături se preconizează construirea unui bloc cu 160 de apartamente. Am discutat cu acest constructor posibilitatea unui parteneriat, pentru ca el să construiască mai întîi o grădiniță de copii nouă pentru minimum 200 de locuri, încă mai bine – pentru 300, și să o treacă la balanța municipalității. Noi, la rîndul nostru, îi putem oferi un teren suplimentar, pentru ca teritoriul grădiniței să corespundă normelor (să aibă terenuri de joacă etc.).

Constructorul a căzut de acord, el chiar este gata să construiască mai întîi grădinița, apoi casa de locuit. Va fi un proiect-pilot, pe care intenționăm să-l lansăm anul acesta. Dacă va funcționa, pe viitor vom adopta o decizie prin care niciun bloc nou să nu fie construit fără grădiniță de copii. Altfel nu vom putea rezolva problema deficitului de locuri în grădinițele din Chișinău. Desigur, ne vom preocupa și de grădinițele existente, le vom înnobila. Pentru asta avem, cu o bancă europeană, un proiect de sporire a eficienței energetice a clădirilor.  

- Ar putea fi răscumpărate grădinițele care acum stau pustii?

- Desigur că s-ar putea, însă pentru o grădiniță, de exemplu, mi-au cerut 30 de milioane de lei – este o sumă enormă.

- Dar nu se poate acționa prin intermediul procuraturii, ca să fie anulată privatizarea și aceste grădinițe să fie restituite orașului ?

- Cred că nu este o soluție, căci ne vom judeca cu ei 10-15 ani. Iar de grădinițe avem nevoie azi. Nu va fi ușor să le restituim, deoarece decizia de privatizare a fost obținută de la Consiliul municipal. Va fi greu să aflăm adevărul. Mau mult, din raportul Curții de Conturi reiese că de la Primărie lipsește o parte din arhivă. Foarte multă lume a avut grijă ca anume această parte a arhivei să dispară. Nu există evidența necesară. Pentru a ajunge la adevăr, va fi nevoie de mult timp și de bani. Și ne vom trezi la un moment dat că toate stau baltă. Dar noi trebuie să ne mișcăm înainte. Noi vom rezolva problemele vechi, dar nu azi, ele nu sînt o prioritate pentru noi. Azi noi trebuie să soluționăm problema repede, pentru copii. Multe femei, fiind încă însărcinate, își înscriu viitorul copil la rînd și apoi așteaptă trei-patru ani pentru a-l putea duce la grădiniță. Lor li se vînd aceste locuri, adică are loc o fărădelege totală.

- Primăria a semnat cu o companie austriacă un contract dubios privind crearea și deservirea parcărilor în centrul orașului, din care cauză au fost deschise dosare penale. Totuși Chișinăul are nevoie de parcări în centrul istoric. Cum vedeți rezolvarea acestei probleme?

- Scandalul dezlănțuit nu trebuie să influențeze soluționarea acestei probleme pe viitor. Dacă se va face transparent și cu orientare spre locuitori, nu spre interesele private sau politice, totul va merge bine. Orice oraș are nevoie de parcări. Direcția transport elaborează o concepție a parcărilor în Chișinău, deoarece nu doar centrul are nevoie de ele. Am discutat chestiunea la MAI, care este gata să colaboreze cu noi, indicînd unde anume orașul trebuie decongestionat. MAI dispune de date statistice privind locurile unde se concentrează mai multe mijloace de transport. Împreună, vom elabora un plan al locurilor de parcare, pe care îl vom discuta cu chișinăuienii. Și ei trebuie să-și expună opinia. Eu una îmi doresc ca locuitorii capitalei să participe pe larg la administrarea ei, pentru că este orașul nostru comun, nu doar al municipalității sau al primarului general.

- Dar parcări cu plată trebuie să existe în centru?

- Desigur, și cu plată, și fără plată. Și parcări care, în anumite ore, ar fi cu plată, în alte ore – fără plată. Nu trebuie să inventăm roata, soluția există deja. Trebuie doar să o implementăm corect în orașul nostru.

- Acum cîțiva ani, CMC a decis să demoleze construcțiile neautorizate. În anii de independență, ele au sluțit fața orașului. Dar nu exista un mecanism de executare a acestui document. Ce-i de făcut pentru ca această decizie să funcționeze?

- Noi am început să curățim orașul. La fiecare ședință operativă se raportează că au fost evacuate minim 2-3 gherete instalate ilegal. Însă orașul are nevoie de o formulă de executare a deciziilor de acest fel. Recent m-am întîlnit cu primarul de Iași, care mi-a povestit despre un serviciu municipal care gestionează chestiunile ce țin anume de construcțiile neautorizate. El este în drept să demoleze, să evacueze, să transporte asemenea obiecte. Și la noi va apare o direcție specială care se va ocupa cu aceste construcții în baza legislației, care, ce-i drept, încă urmează a fi elaborată. Dacă anexa sau garajul nu sînt autorizate, ele trebuie demolate. Tot ce e nelegitim nu poate fi tratat cumva altfel.

- Cînd va fi actualizat Planul general al Chișinăului? La ce etapă se află elaborarea lui?

- Am discutat cu Direcția arhitectură caietul de sarcini privind infrastructura rutieră și de transport a orașului. Ea este temelia Planului general. În viitorul cel mai apropiat, va fi anunțat un concurs pentru atragerea experților internaționali care să-și expună viziunea generală asupra orașului nostru. Structurarea viitoare a orașului va depinde de schema lui de transport. Trebuie să ne raliem la anul 2050. Trebuie să ne gîndim la felul în care va arăta orașul nostru peste 50 de ani, nu să rezolvăm doar problemele curente. Sper că se va întîmpla anul acesta.

- Există multe pretenții față de aspectul Chișinăului. Spre exemplu, ce-i de făcut cu hotelul Național, cu fostul cinematograf «Iskra», cu Stadionul Republican? Chișinăuienii vorbesc despre aceea că n-ar strica să fie vopsite „Porțile Orașului” – cartea de vizită a capitalei. Cum putem reda Chișinăului aspectul de ”…oraș cu umeri albi de piatră”, cum credeți?

- Vom avea „Porți” noi. Revizuim bugetul ca să putem aloca bani pentru vopsirea lor. Hotelul Național nu se află în gestiunea municipalității. Din cîte știu, Guvernul are o soluție pentru el. Cît despre fostul cinematograf „Iskrа” – și el este proprietate privată. Am discutat cu proprietarul lui, l-am întrebat ce are de gînd să facă, căci nu mai putem tolera acest șantier în starea lui actuală. Nu este exclus că pe acest loc vor începe edificarea unei clădiri pentru oficii. Și Stadionul Republican se află în gestiunea Guvernului, din cîte am înțeles, acolo se dorește crearea unui mic parc. Din punctul meu de vedere, cu cît mai multe zone verzi vom avea în Chișinău, cu atît mai bine.  

Trebuie să facem așa ca să avem un oraș frumos, cu umeri albi de piatră, vorba cîntecului, în care să funcționeze havuzuri, să fie multe flori și, în primul rînd, să fie curat. Capitala are nevoie de o viață culturală plină de dinamism, pentru ca să fie vizitată de foarte mulți turiști. Trebuie ca oamenii să fie mîndri de orașul lor și să nu-și dorească să plece de aici.

- Vă mulțumesc pentru dialog. 

Anghelina Taran

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Întrebări - Răspunsuri

Întrebări arzătoare și răspunsuri la ele găsiți la noua noastră rubrică „Întrebări-Răspunsuri”


captcha

Sondaj Toate

load