Veste bună pentru femeile supuse riscului de infertilitate prematură

14 feb. 2018,, 02:30   Ştiinţă şi IT

Femeile care sînt supuse riscului de infertilitate prematură ar putea beneficia de o nouă reuşită a cercetătorilor. Aceştia au realizat ovule ce pot fi dezvoltate în laborator, de la fazele incipiente pînă la maturitate.

Anterior, experimentul a fost realizat pentru ovulele rozătoarelor, care în cele din urmă au născut pui vii după fertilizare. Conform The Guardian, acelaşi proces este relativ dificil de realizat în cazul oamenilor.

Specialiştii susţin că noua reuşită ar putea oferi mai multe informaţii despre modul în care se dezvoltă ovulele umane, dar ar putea oferi şi oportunitatea conservării fertilităţii pentru femeile care riscă să rămîne infertile prematur din cauza chimioterapiei de pildă. ''Pentru fetele tinere aceasta este singura opţiune pentru conservarea fertilităţii lor,'' a declarat profesorul Evelyn Telfer, coautor al studiului din cadrul Universităţii din Edinburgh.

Însă procedura implică şi riscuri. În cazul reimplantării ţesutului, ''principala problemă este că celulelecanceroase ar putea fi reamplasate în corp,'' a declarat Stuart Lavery ginecolog din cadrul Spitalului Hammersmith. Noua cercetare oferă o abordare prin care ovulele să fie extrase, dezvoltate şi utilizate fără a fi necesară reimplantarea ţesutului. Însă cercetătorii susţin că vor fi necesari cîţiva ani înainte de realizarea primelor teste clinice.

Studiul a constat în prelevarea ovulelor de la 10 femei de 20 şi 30 de ani. Acestea au fost apoi dezvoltate în laborator. Dintre cele 48 de ovule care au ajuns în penultima fază a dezvoltării, doar nouă au ajuns la maturitate completă.