X 
Transnistria stiri: 1379
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3986

Fiscul îi va scuti de controale pe contribuabilii conștiincioși

26 iun. 2015,, 11:30   Societate
7850 0
ГГНИ освободит сознательных налогоплательщиков от проверок
Foto: totul.md
Victor Surugiu

Portalul Noi.md continuă să-și informeze cititorii despre noutățile publicate în ultimele ediții ale „Monitorului Oficial”.

Bugetul de stat nu are suficiente mijloace pentru a-i susține financiar pe contribuabilii onești. Însă Serviciul Fiscal promite însă că va fi generos cu stimulările morale pentru „cei mai onești” întreprinzători și contabili șefi. Anual, pe 1 iulie, ei vor fi onorați la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (IFPS).

Cine poate beneficia de certificat

IFPS a aprobat noul Regulament privind stimularea morală (nefinanciară) a contribuabililor conștiincioși. Documentul a fost adoptat „pentru continuarea tradițiilor de stabilire și susținere a relațiilor de încredere cu contribuabilii”.

Principalele stimulente sînt certificatele de încredere și diplome „pentru cei mai onești contribuabili, care au asigurat un nivel înalt de respectare a legislației fiscale”. IFPS este interesat de transparența contabilității, raportarea corectă, deplină și în termenii stabiliți,.

Regulamentul se răsfrînge asupra persoanelor fizice și juridice, care practică activitatea antreprenorială, sînt incluși în Registrul fiscal de stat și corespund unui șir de condiții: în rezultatul verificărilor pe parcursul ultimului an, nu au fost depistate încălcări sau sumele calculate sînt nesemnificative; nu au datorii față de buget pentru anul de raportare, nu au fost aplicate măsuri de constrîngere pentru executarea obligațiilor fiscale.

Este importanta ca pe parcursul ultimilor 3 ani să fie obținut un venit impozabil, iar suma obligaților fiscale anuale să constituie cel puțin 10% din venitul total declarat, iar salariul angajaților să depășească salariu mediu pe economie. Totodată, nu sînt admise cazurile de neprezentare sau prezentare întîrziată a rapoartelor. Dacă aceste condiții sînt respectate, atunci întreprinderea poate să obțină certificatul de încredere de la IFPS.

De asemenea, regulile de stimulare se referă și la contabilii-șefi, care „au demonstrat un nivel înalt de profesionalism și loialitate față de respectarea benevolă a legislației fiscale”.

Fără cereri din partea pretendenților

Certificatele de încredere scutesc de controalele totale și tematice fiscale în următorii 2 ani, în cazul în care contribuabilul nu-și modifică comportamentul. Certificatele pentru contribuabilii onești și diplomele pentru contabilii-șefi sînt acordate anual, pe 1 iulie.

Certificatul nu are putere de acțiune în cazul demersurilor din partea organelor de drept privind desfășurarea unui control fiscal, a solicitării contribuabililor de restituire a sumelor din buget. Întreprinzătorii nu pot conta pe certificat și în cazul modificării termenului de stingere a obligațiilor fiscale prin amînare sau restructurare, desfășurării controalelor fiscale cu ajutorul surselor indirecte și în alte cazuri.

IFPS nu așteaptă cereri din partea pretendenților. De selectarea candidaților răspund inspectoratele fiscale teritoriale sau Direcția generală de administrare a marilor contribuabili. Acestea analizează indicatorii și întocmesc lista, care este transmisă IFPS. Direcția generală de control fiscal aprobă lista definitivă a celor mai onești contribuabili și a celor mai experimentați contabili-șefi.

Directorul IFPS aprobă această listă, care ulterior este plasată pe site-ul Serviciului Fiscal. Dacă în timpul acțiunii certificatului fiscul va depistata încălcări, atunci IFPS îl poate anula. În asemenea cazuri, Direcția securitate internă și anticorupție retrage certificatul acordat, iar informația despre acest fapt este publicată pe site.

Căminele se scumpesc

Din 1 ianuarie 2016 se modifică mărimea plății lunare pentru aflarea în cămine pentru elevi, studenți, masteranzi, doctoranzi, post-doctoranzi, rezidenți și medici, înscriși la studii clinice. Guvernul a adoptat o nouă formă de calcul al acestei plăți.

În cheltuielile legate de trai, sînt incluse și cheltuielile pentru personal și întreținere. În primul caz este vorba despre salarii și plățile obligatorii. În al doilea – plățile comunale, servicii de telecomunicații, salubritate, procurarea produselor de uz casnic, a inventarului și utilajului necesar. Locatarii căminelor vor fi nevoiți să achite reparația curentă a clădirilor și încăperilor, precum și să suporte alte cheltuieli legate de cazare.

Totodată, la calcularea plăților vor fi luate în considerație cheltuielile pentru dezvoltare și uzura mijloacelor fixe. Mărimea plății lunare pentru fiecare categorie de locatari va fi stabilită de consiliul profesorilor sau de senatul universității.

Documentele rămîn valabile

A fost publicată hotărîrea Guvernului privind modelele documentelor de identitate pentru cetățeni și pentru mijloacele de transport, introduse în 2014-2015. Aceasta precizează termenele limită de introducere în circulație a noilor documente – buletinul de identitate tradițional și electronic, cu fișa de însoțire, precum și certificatele de generație nouă de înmatriculare a mijlocului tehnic

Termenul limită de intrare în vigoare – 1 septembrie 2015. În document se menționează că buletinele de identitate, inclusiv cele electronice, permisul de conducerea și certificatul de înmatriculare a transportului, eliberate anterior, vor fi valabile pînă la expirarea termenului lor de valabilitate. Dacă documentul este eliberat pe o perioadă nelimitată, acesta poate fi utilizat pînă cînd autoritățile vor stabili momentul expirării termenului lor de valabilitate.

Pe scurt

Guvernul a aprobat lista organizațiilor internaționale și regionale, pentru care Moldova va achita cotizații în 2015 și datoriile. În listă sînt incluse 69 de structuri. Cea mai mare cotizație urmează a fi achitată la Consiliul Europei (7,5 milioane de lei) și Banca pentru Reconstrucție și Dezvoltare (6,2 milioane de lei). Cea mai mică plată – la Arbitrajul OSCE (4 mii de lei) și Organizația pentru interzicerea armelor chimice (1,75 mii de lei).

Ministrul finanțelor Anatol Arapu a semnat ordinul privind suplimentarea Registrului donatorilor externi. În acesta a fost inclus guvernul Danemarcei, care va finanța un șir de proiecte, implementate în Moldova.

Totodată, Ministerul Finanțelor a emis o dispoziție privind raportarea anuală a prognozelor de încasări și plăți în cadrul proiectelor, finanțate din surse externe. Organele administrației centrale sînt obligate pînă pe data de 20 a fiecărei luni să informeze Trezoreria de Stat despre veniturile, cheltuielile și alte operațiuni cu mijloacele bănești în cadrul fiecărui proiect. Este prevăzută precizarea săptămînală a prognozelor.

Guvernul i-a ordonat Ministerului transportului și infrastructurii drumurilor să elaboreze un mecanism de calculare, acumulare și control al taxei pentru utilizarea drumurilor de către automobilele neînregistrate în RM. O dispoziție similară a fost emisă ministerului de profil privind plățile pentru poluarea mediului. Termenul limită de prezentare a actelor normative este luna octombrie 2015.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?