Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Piramida benzinei

16 dec. 2014,, 11:45   Economie
8468 3

Foto: esp.md

Xenia Florea

Comercianții de produse petroliere ieftinesc din nou carburanții. A treia oară din luna octombrie. Și iarăși simbolic, însă de data aceasta vădit diferențiat.

Vineri, 12 decembrie, prețul la benzina A-95 a fost redus de o companie importatoare cu 8 bani – pînă la 17,92 lei pentru un litru. Luni, 15 decembrie, un alt comerciant de produse petroliere a redus prețurile la stațiile sale PECO la benzina A-95 cu 30 de bani (pînă la 17,6 lei pentru un litru), la motorină – cu 35 de bani (pînă la 16,52 lei per litru) și la gazul lichefiat – cu 20 de bani (pînă la 10,32 bani per litru). Iar al treilea furnizor a redus prețul la benzină cu 55 de bani (pînă la 17,4 lei per litru), la motorină – cu 47 de bani (pînă la 16,4 lei per litru) și la gazul lichefiat – cu 20 bani (pînă la 10,35 lei).

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, pe care importatorii de produse petroliere sînt obligați să o anunțe, a declarat că reducerea prețurilor cu amănuntul la produsele petroliere este determinată de micșorarea prețurilor de import, în urma ieftinirii țițeiului la bursele internaționale.

Însă experții economici afirmă că prețurile la produsele petroliere pe piața internă a Republicii Moldova, chiar fiind reduse, sînt nemotivat de înalte. Pentru a corespunde tendințelor mondiale și căderii cotațiilor petroliere la burse, prețurile la stațiile PECO din Moldova ar trebui reduse cu încă 3-4 lei. Adică un litru de benzină astăzi ar trebui să coste cel mult de 13,5-14 lei.


Formarea alogică a prețurilor în Moldova

În cadrul ședinței Guvernului din 30 noiembrie, premierul Iurie Leancă îl căuta insistent pe directorul general al ANRE, Sergiu Ciobanu: „Este cineva de la ANRE? Este domnul Ciobanu, cine știe? Nu. Cei din ANRE cînd vor vin la ședință, cînd nu vor – nu vin? Este foarte straniu. Această problemă trebuie rezolvată”.

„Noi deja de trei sau patru ani vorbim – cu ANRE, cu importatorii – despre elaborarea noii metodologii de formare a prețurilor la produsele petroliere. După mai multe peripeții și discuții, noi, în sfîrșit, am ajuns la un compromis. Noua metodologie de calculare și aplicare a prețurilor la produsele petroliere a fost publicată pe 14 august pe site-ul ANRE pentru discuții publice. În conformitate cu regulamentul agenției, pentru propuneri este stabilit un termen de 15 zile lucrătoare. Însă pînă în prezent, noua metodologie nu a fost aprobată”, se indigna premierul. Imediat după ce la sfîrșitul lunii septembrie cîteva rețele de benzinării au majorat prețul la benzină și motorină cu 20-30 de bani, pe fundalul căderii cotațiilor petroliere la bursele internaționale. Și într-un an electoral!

Peste cîteva săptămîni, Iurie Leancă din nou s-a arătat preocupat de problema formării prețurilor la produsele petroliere. În legătură cu faptul că ANRE nu se grăbea să aprobe noua metodologie de formare și aplicare a prețurilor la carburanți, premierul a decis să implice artileria grea în soluționarea problemei.

El a solicitat Centrului Național Anticorupție să verifice activitatea ANRE și „timp de o săptămînă să analizeze și să se clarifice ce se întîmplă pe piața produselor petroliere din Republica Moldova. Prețul unui baril pe piețele internaționale a căzut sub $90, iar la noi prețurile la carburanți nu doar nu se reduc, dar și cresc”.

A verificat oare CNA activitatea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică și ce anume a depistat pe piața produselor petroliere – istoria nu spune. Se știe doar că după un șir de discuții cu caracter electoral cu ministrul Economiei, Andrian Candu (în spatele ușilor închise, vicepremierul i-a avertizat pe importatori că menținerea nemotivată a prețurilor va fi sancționată, pînă la anularea licențelor), importatorii de produse petroliere au redus în repetate rînduri prețurile la carburanți la stațiile lor PECO. Nesemnificativ …

Prima data, prețurile la benzina A-95 s-au redus cu 0,8-3,7%, în funcție de comerciant. Iar la motorină – cu 0,9-4,5%. Adică, după micșorare, prețurile au revenit în coridorul anterior, după ce la finele lunii septembrie, cîteva rețele de benzinării au majorat prețurile cu 20-30 de bani. Apoi carburanții s-au ieftinit cu 30-55 de bani. Reiese că, în total, reducerea reală a prețurilor la produsele petroliere pe piața internă de la mijlocul lunii octombrie a constituit 0,7-1 leu. Sau 5,4 %.

Iar prețurile la benzina A-95 pe piața petrolieră europeană din iunie pînă în decembrie s-au micșorat aproape de două ori. Dacă în a doua jumătate a lunii iunie, cotația unei tone de benzină A-95 pe piața europeană depășea $1050 (la cursul valutar de atunci – 14800 lei/t), atunci săptămîna trecută, benzina A-95 era deja vîndută la prețul de $570 sau la cursul actual – cu 8800 lei per tonă. Diferența constituie aproape 6 mii de lei per tonă.

Iar ulterior, doctorul în economie Mihail Poisic a efectuat niște acțiuni aritmetice simple: a luat densitatea benzinei (0,71 g/cm cub) și a înmulțit aceste 6 mii de lei. Reiese că un litru de benzină este importat astăzi în țară la prețul de 4,2 lei. Dacă ținem cont de economia TVA, atunci reducerea prețului de import pentru comerțul cu amănuntul constituie 5 lei. Produsele petroliere deja s-au ieftinit cu un leu. Unde sînt ceilalți 4 lei?

Importatorii de petrol au întotdeauna explicații. Spre exemplu, la finele lunii septembrie, cînd a fost pusă problema privind majorarea nemotivată a prețurilor la produsele petroliere, în timp ce țițeiul pe piețele internaționale se ieftinise brusc, directorul „Petrom-Moldova”, Constantin Ivas, a declarat că profitul companiilor importatoare nu ar acoperi cheltuielile.

„Dolarul a ajuns la nivelul maxim în ultimii zece ani. Iar toate tranzacțiile pe piața produselor petroliere se fac în dolari. Anul trecut, noi am avut mari pierderi din cauza diferenței de curs, ce nu a fost inclusă în tarif. La fel e și în anul acesta. În prezent noi deja am înregistrat pierderi”, a declarat el atunci.

Iar la mijlocul lunii noiembrie, cînd în cadrul întrevederii cu Andrian Candu importatorii petrolieri au acceptat să reducă prețurile cu încă 20-30 de bani, ei au declarat premierului că din cauza reducerii prețurilor ar putea suferi pierderi, în condițiile instabilității cursului valutar. Ce „pierderi” suportă companiile importatoare se vede din calculele efectuate de Mihail Poisic. Totodată, pe parcursul anului 2014, leul moldovenesc a căzut în medie cu 15%, iar prețurile la benzina A-95 pe piața europeană a produselor petroliere, din vară s-a redus aproape de două ori.

O altă explicație invocată de importatorii de produse petroliere este că ei au rezerve mari de carburanți, procurate la prețurile anterioare, de aceea, pînă la epuizarea lor completă prețurile nu se vor schimba. Însă la mijlocul lunii octombrie s-a constatat că în Moldova nu există rezerve considerabile de carburanți. Înseamnă că importatorii petrolieri cumpără marfa la prețuri curente, reduse. Deci, logic vorbind, nimic nu-i împiedică pe importatorii de produse petroliere să-și ajusteze prețurile cu amănuntul la tendințele mondiale.

Dar asta, logic vorbind. Potrivit lui Mihail Poisic, fiecare procent din prețul majorat oferă companiilor importatoare $10 milioane anual. Respectiv, la reducerea prețurilor, petroliștii vor pierde de la fiecare procent cîte $10 milioane.


Teoria și practica luptei cu supraprofitul

Încă în aprilie curent, premierul Iurie Leancă, a recunoscut, de fapt, incapacitatea Guvernului de a lupta cu interesele petroliere.

„Nivelul rentabilității companiilor noastre, ce se ocupă cu importul și comercializarea produselor petroliere, conform datelor noastre, este de două ori mai mare decît în România și alte țări din UE, iar accizele sînt mai mici. Și noi încercăm, și domnul Filat a încercat – măcar să fie revizuită metodologia formării prețurilor. Însă nu totul depinde de noi, există o agenție independentă. Noi am încercat nu doar să le expediem scrisori – la noi mulți consideră că dacă ai expediat scrisoarea, atunci lucrul e făcut. Eu vreau să demonstrez că e mai simplu să traversezi strada – la noi doar totul este concentrat în centru – și să discuți problema. Și atunci, sper că noi vom putea adopta o decizie concretă. Haideți să vedem, dacă măcar vom reuși cu produsele petroliere. Este important ca noi să vedem că prețul se reduce”, a declarat el atunci.

Peste jumătate de an, premierul ridică din nou problema privind noua metodologice și chiar încearcă să trimită Centrul Național Anticorupție la ANRE. Însă acum Guvernul Leancă a demisionat, continuînd să-și exercite atribuțiile. Pînă cînd va fi desemnată candidatura noului premier, va fi numit un nou guvern și pînă cînd vor ajunge (dacă încă vor ajunge!) mîinile la prețurile de pe piața combustibililor, vor trece 3-4 luni. Așa că în viitorul apropiat putem să uităm de noua metodologie de formare a prețurilor la produsele petroliere, precum și de modificările la Legea privind piața produselor petroliere, adică de ordinea de pe piața carburanților. Încă în octombrie 2010, analizînd situația creată pe piața carburanților pe parcursul ultimilor 11 ani (după adoptarea actualei versiuni a Legii privind piața produselor petroliere), Ministerul Economiei a ajuns la concluzia – aici nu miroase a concurență sănătoasă adevărată.

Din cauza regulilor dure de intrare pe piață (rezervoare petroliere proprii și/sau arendate cu volumul minim de 5 mii de metri cubi, capitalul propriu în valoare de cel puțin 8 milioane de lei, rezervoare pentru gazul lichefiat cu volumul minim de 150 de metri cubi) s-a produs o concentrare excesivă a pieței. În final, doar cinci companii dețin 85% din piață. Fapt ce, precum a declarat ministrul Economiei de atunci Valeriu Lazăr, contribuie la apariția „semnelor de înțelegere de cartel”.

Însă apare un paradox: în condițiile dure de obținere a licenței la importul și comercializarea cu ridicata a principalelor tipuri de produse petroliere, transportul, vînzarea cu amănuntul a lor etc., o reglementare a prețurilor la produsele petroliere, potrivit lui Valeriu Lazăr, „în esență, nu există”. Da, în actuala versiune a Legii privind produsele petroliere este scris că rentabilitatea acestui tip de activitate nu trebuie să depășească 10%. Însă, potrivit actualei metodologii de formare a prețurilor, petroliștii pot include în prețul final nu doar cheltuielile pentru importul și comercializarea carburanților, dar și „cheltuieli conexe”. De exemplu, „deplasările cu soțiile și amantele”, reparația clădirilor, procurarea mijloacelor de transport și „toate aceste benzinării ce cresc ca ciupercile după ploaie”.

Pentru „dezvoltarea unei concurențe sănătoase și asigurarea unei competitivități serioase” pe piața internă, Ministerul Economiei a elaborat atunci un șir de amendamente la Legea cu privire la produsele petroliere.

În primul rînd, a fost propusă anularea tuturor cerințelor speciale față de importatori (depozitele de 5 mii de metri cubi, rezervoare pentru gazul lichefiat pentru 150 de metri cubi și mărimea minimă a capitalului social de 8 milioane de lei). Potrivit autorilor, acest fapt va conduce la apariția pe piață a unui număr mai mare de operatori, la creșterea concurenței și reducerea prețurilor la carburanți.

În al doilea rînd, s-a propus să li se permită producătorilor agricoli să introducă în Moldova produse petroliere (doar pentru necesitățile proprii) fără a perfecta licența pentru import și fără dreptul de a le comercializa. Se presupunea că aceste facilități vor fi destinate gospodăriilor agricole mari, care nu vor mai depinde astfel de dictatul importatorilor petrolieri, de schemele intermediarilor și vor putea găsi furnizori de produse mai ieftine.

În al treilea rînd, pentru „sporirea nivelului de transparență la formarea prețurilor, Ministerul Economiei a propus ca prețurile cu amănuntul la produsele petroliere să fie stabilite în baza cotațiilor medii Platt`s, dar nu în baza prețului lor în vamă, în care, de regulă, sînt deja incluse profiturile companiilor off shore. Plus marja de 30%, ce nu trebuie să depășească 0,2 dolari per litru de benzină și 0,15 dolari per litrul de motorină.

În urmă cu o săptămînă, în cadrul unei conferințe anticorupție cu denumirea sonoră „Rupeți lanțul corupției”, directorul general al CNA, Viorel Chetraru, spre marea nedumerire a premierului, a declarat că „în Moldova nu există suficientă voință politică pentru a lupta împotriva corupției”. Nu există voință politică necesară și pentru a face ordine pe piața carburanților.

Modificările la Legea cu privire la produsele petroliere de cîțiva ani sînt blocate. Funcționarii nici nu pot spune unde se află acum acest document. Aceeași situație este și cu noua metodologie de formare a prețurilor la produsele petroliere. Experții spun că problema nu este la ANRE. Pur și simplu, în Moldova a fost construită o „piramidă a benzinei”, unde se intersectează interesele marelui business petrolier și interesele persoanelor cu înalte funcții de răspundere, care se „hrănesc” din această piramidă. De aceea, nici de acum încolo nu se va discuta despre facerea ordinii pe piața carburanților din Moldova.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?