Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Grigore Bernavschi: "Este imposibil de a imagina viaţa modernă fără automobil"

24 oct. 2014,, 13:45   Societate
4039 0
Foto: infomarket.md
În ajunul sărbătorii profesionale - Ziua automobilistului şi transportatorului (marcată anual în ultima duminică a lunii octombrie), preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Grigore Bernavschi, a acordat un interviu corespondentului agenţiei "Infotag", Vladimir Sidorenco, 24 octombrie.

Partea I. AITA include peste 470 companii, în cadrul cărora muncesc peste 6000 de şoferi.

"Infotag": Domnule Bernavschi, unii colegi ai dumneavoastră din transporturi presupun că Ziua Automobilistului este o amintire a sistemului socialist şi serbarea acesteia în condiţiile actuale de capitalism este nepotrivită. Consideraţi la fel?

Grigore Bernavschi: Nu. Ziua automobilistului este ziua profesională a angajaţilor din ramură. Sărbătoarea tuturor participanţilor la procesul dificil de transportare auto: transportatorilor, logiştilor, lăcătuşilor şi a multor altor. Aceasta este sărbătoarea şoferilor, atât profesionişti, cât şi amatori. Pentru primii să fii la volan este viaţa lor profesională, pentru ai doilea - este viaţa în mişcare.

Şoferul este o meserie solicitată. În orice domeniu. Este dificil de aimagina viaţa modernă fără automobil. Fără deplasarea cu acesta la serviciu sau transportarea mărfurilor "la uşă". Transportarea pacienţilor la spital şi la vizitarea teatrului. Această sărbătoare îmi este cunoscută din copilărie. Tata a fost şofer. Muncii profesionale la volan i-a dedicat peste 50 de ani.

"I": De câţi ani sunteţi în businessul auto? Nu regretaţi că a-ţi ales anume această cale?

G.B.: În 1986 al absolvit Institutul Politehnic din Chişinău "Serghei Lazo", specialitatea "1617 - exploatarea transportului auto". Am parcurs calea de la şefului coloanei auto până la directorul general al celei mai mari întreprinderi de transport "BERTONTRANS". Niciodată nu am regretat că am ales anume această meserie.

"I": Explicaţi vă rog ce înseamnă sistemul TIR?

G.B.: Sistemul transporturilor internaţionale rutiere (TIR) - este unicul sistem universal ce permite tranzitarea mărfurilor din ţara de expediere în ţara de destinaţie cu sigilele şi plombele intacte. Totodată, măsurile de control vamal sunt recunoscute pe parcursul întregii curse. TIR minimalizează cheltuielile administrative şi financiare, în privinţa cărora există riscul neachitării (acesta este acoperit de garanţia internaţională). Avantajele din folosirea sistemului TIR sunt resimţite şi de serviciile vamale şi de transportatori. Pentru cei din urmă acest sistem înseamnă reducerea termenelor de livrare a mărfurilor, ceea ce este semnificativ.

"I": Ce număr de întreprinderi de transportare auto reuneşte AITA? Puteţi să enunţaţi cifrele transportărilor de mărfuri pe cale rutieră în 2013 şi 2014?

G.B.: Din Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Moldova fac parte peste 470 de întreprinderi. Acestea dispun de peste 5500 automobile moderne. În aceste companii muncesc peste 6000 de şoferi profesionişti.

AITA nu duce o evidenţă a mărfurilor transportate, dar, totuşi, pot afirma că membrii Asociaţiei au efectuat în 2013 75,9 mii curse cu utilizarea Carnetelor TIR. În nouă luni ale 2014 - 40,8 mii curse, ceea ce este cu 20% mai puţin decât în aceeaşi perioadă din 2013. Dacă vom analiza datele statistice de stat, putem vedea că în perioada ianuarie-august 2014 transportatorii auto au transportat 4866,6 mii tone mărfuri, ceea ce este cu 9,3% mai mult decât în 2013. Dar, în acelaşi timp, cifra de afaceri pentru această perioadă în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului trecut, din păcate, a scăzut. Aceasta a constituit - 93,3%.

Reducerea volumelor transportărilor auto pe distanţe lungi se datorează situaţiei instabile din această regiune a Europei. Refuzul autorităţilor vamale ruse de a recunoaşte întregul sistem internaţional cu utilizarea carnetelor TIR şi embargoul la importurile de mărfuri moldoveneşti pe teritoriul Rusiei a avut, de asemenea, un impact negativ.

"I": În condiţii de criză, industria de transportări auto de mărfuri sin RM încă rezistă. Care este ponderea acesteia în PIB? Autorităţile actuale înţeleg că gâsca care face oua, la care există cerere, trebuie hrănită, şi nu tăiată? Ce trebuie să întreprindă Guvernul pentru a ajuta industria să ajungă la un nou nivel de calitate?

G.B.: În ramura transportărilor auto din RM, conform calculelor noastre muncesc peste 20 mii de persoane. Potrivit Biroului Naţional de Statistică, în industria de transport şi industria de comunicaţii în al doilea trimestru al anului 2014 au fost angajaţi 66,7 mii de lucrători. În timp ce ponderea sectorului de transport auto în PIB-ul Moldovei în 2013 a constituit peste 13%. De exemplu - în Franţa, transportul rutier generează un PIB de 6%. Industria auto şi în special transportările internaţionale funcţionează fără sprijin guvernamental.

Transportatorii de mărfuri aşteaptă din partea statului, în special, de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor aprobarea regulilor şi normelor prevăzute de Codul Transportului Rutier. Sperăm că la elaborarea acestora vor fi luate în calcul propunerile constructive ale transportatorilor. Statul trebuie să reglementeze în mod raţional costul serviciile aferente pentru transportatori. De exemplu, să reducă costul "Carte Verde", permiselor şi altor documente şi proceduri obligatorii. Este necesar să fie suspendată valabilitatea Codului Transporturilor Rutiere din Moldova, care a intrat în vigoare la 15 septembrie 2014. Acesta este axat pe legislaţia şi cerinţele Uniunii Europene, dar transportatorii moldoveni se confruntă cu o mulţime de probleme irezonabile la respectarea acestuia. De comun acord cu conducerea Ministerului de resort, vor fi organizate şedinţe de lucru comune cu participarea transportatorilor de a obţine clarificări şi eliminarea obstacolelor.

Deasemenea, autorităţile la nivel oficial nu au obţinut pentru transportatori obţinerea unei serii pentru efectuarea curselor în/prin Ucraina şi Belarus. Deşi bucură faptul că din 2015, aşa cum a declarat Ministerul, tranzitul prin Ucraina va fi posibil fără autorizaţie.

"I": Semnarea de către Moldova a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană va contribui la majorarea volumelor de mărfuri transportate de întreprinderile moldoveneşti pe teritoriul UE?

G.B.: Este dificil de a răspunde la această întrebare la timp scurt după semnarea acordului. Dar cu siguranţă pot menţiona că datorită acestuia transportatorii (şoferii) au primit dreptul de a livra mărfuri în/din Europa fără necesitatea de a obţine vize. Anterior aceste fapt era un obstacol substanţial în transportarea mărfurilor.

De asemenea, compania "EURO-SERVICE" a primit dreptul de a emite Certificat internaţional de cântărire a vehiculelor marfare. Această inovaţie simplifică traversarea frontierei fără cântărirea vehiculului şi achitarea taxelor suplimentare. Îndemn toţi transportatorii la efectuarea transportărilor internaţionale de mărfuri să obţină acest certificat în Moldova. Acest fapt va reduce considerabil timpul de traversare a frontierei şi va economisi bani.

"I": Semnarea de către Moldovei a acordului cu UE va deveni un obstacol pentru transportatorii moldoveni la livrarea mărfurilor în Rusia?

G.B: La efectuarea transportărilor auto de mărfuri între RM şi FR nu sunt necesare permise. Aşacă, chiar şi după semnarea Acordului de Asociere RM-UE transportatorii auto nu ar trebui să înfrunte probleme în această direcţie. Probleme pot apărea din cauza faptului că Serviciul Vamal al Rusiei nu recunoaşte pe deplin sistemul internaţional TIR.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?