A fost explicată apariția planetelor gigantice

7 dec. 2017,, 03:35   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință de la Institutul de Astronomie al Universității Hawaii au descoperit cauzele apariției unor planete uriașe, ale căror dimensiuni depășesc obiectele similare din sistemul solar, scrie publicația Science Alert.

Cele mai multe exoplanete gazoase situate în apropierea stelelor părintești, aparținînd clasei „Jupiteri fierbinți”, sînt comparabile după masă cu Jupiter sau Saturn, dar mai mari în diametru.

Oamenii de știință au analizat datele obținute de telescopul spațial Kepler, cu ajutorul cărora au fost detectate două exoplanete gazoase – K2-132 și K2-97. Ele se rotesc in jurul gigantului roșu cu o perioadă de noua zile, au aceeași masă și raze. Dimensiunea planetelor este mai mare decît cea a Jupiterului cu 30 la sută, deși masa lor este de două ori mai mică.

Rezultatele studiului au arătat că planetele absorb o cantitate mare de căldura emanată de stea. Această energie a fost transferată din straturile exterioare ale K2-132 și K2-97 în interiorul lor, ceea ce a promovat extinderea atmosferei și reducerea densității ei.

Potrivit oamenilor de știință, în 4-5 miliarde de ani, Soarele se va transforma într-un gigant roșu, care va schimba caracteristicile fizice ale planetelor gazoase din sistemul solar. De asemenea, ele ar putea să crească în dimensiuni și deveni mai puțin dense.