El a menţionat într-un studiu că "Fondul Naţional de Dezvoltare Regională (FNDR) are un buget de circa 200 de milioane de lei pentru anul 2017, ceea ce constituie doar 0,3% din PIB, în timp ce Estonia şi Lituania alocă pentru acest domeniu circa 5% din PIB, iar Romania – peste 2,5%".
Potrivit lui, partenerii externi implicaţi în proiecte de dezvoltare regională finanţează proiecte care deseori depăşesc alocaţiile din bugetul de stat, iar împărţirea Moldovei în şase regiuni de dezvoltare pe un teritoriu atît de mic este ineficientă la distribuirea mijloacelor publice.
„Lipsa sinergiei fondurilor face ca investiţiile în fiecare componentă infrastructurală să fi distribuite inegal. Or, dezvoltarea regională trebuie să fie o politică interministerială de conlucrare. Unele date arată că autorităţile publice locale implementează proiecte în localităţile din regiune, însă nu există un mecanism de colectare a datelor sau informaţiilor şi de cuantificare a rezultatelor impactului celorlalte instrumente publice de finanţare )Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, Fondul rutier, Fondul ecologic naţional, Fondul pentru eficienţa energetică şi altele) asupra dezvoltării regionale", menţionează expertul.
El susţine că, deoarece dezvoltarea regională este o componentă a politicii teritoriale promovată de UE, FNDR ar trebui să fie majorat pînă la 2% din PIB sau peste 4%, cum este în cazul unor ţări din UE.
Adăuga comentariu