Transnistria stiri: 1392
Eurovision stiri: 502

Pasagerii avioanelor ar putea fi lipsiți de compensații

7 sep. 2017,, 10:39   Business
18148 2

Victor Surugiu

Fostul minister al transportului, deja în componența noului minister, propune modificarea regulilor de achitare a compensațiilor pentru pasagerii avioanelor.

Cu fiecare an, în Moldova crește numărul celor nemulțumiți de zboruri, ceea ce nu e de mirare: întîrzierile și anulările rutelor au devenit un lucru de rutină pentru transportatorii aerieni locali.

Călătorul nemulțumit poate obține de la companiile aeriene moldovenești maximum să fie îmbarcat în alt avion sau să i se ramburseze banii pentru biletul neutilizat. În cele mai multe cazuri călătorul pătimit este nevoit să obțină plata în instanță. Mai mult, Ministerul Transporturilor, care recent a intrat în componența Ministerului Economiei și Infrastructurii, promovează intens modificarea regulilor de achitare a compensațiilor pentru reținerea zborului.

Au suferit mii de pasageri

Transportatorii aerieni ce activează pe piața moldovenească au figurat în repetate rînduri în scandaluri, cînd pasagerii erau nevoiți să petreacă ore în șir în aeroporturi. De regulă, vinovate sînt deficiențele tehnice ale navelor aeriene sau reținerea lor pe alte rute. În vara aceasta a avut loc un șir de incidente de acest fel, în cadrul cărora, din cauza nerespectării orarului, au avut de suferit mii de pasageri. Companiile aeriene „Air Moldova” și „Fly One” au apărut de zeci de ori în știri.


La finele lunii august, avionul ce zbura din Chișinău în Milano, efectuînd cîteva cercuri deasupra țării, a revenit de două ori pe aeroportul capitalei. Reprezentanții companiei „Air Moldova” au declarat că de vină a fost o deficiență tehnică. Drept rezultat, avionul a decolat cu o întîrziere de cîteva ore. În luna iulie pasagerii rutei Roma-Chișinău au așteptat cîteva zile pentru a decola, iar transportatorul aerian a explicat întîrzierea prin verificarea inopinată întreprinsă de autoritățile aeriene italiene. Anterior ruta Paris-Chișinău a fost reținută preț de 30 de ore. Totodată, pasagerilor nu li s-a oferit informația despre zbor, mulți au rămas să doarmă în Aeroport.

Pe 2 iulie ruta companiei aeriene Fly One, cu 170 de pasageri la bord, care efectua zborul din Heraklion spre Chișinău s-a întors din drum după decolare, din cauza necesității verificării suplimentare a avionului. Pasagerii au rămas blocați pe insula Creta și au ajuns la Chișinău cu mare întîrziere. Ei au relatat că după aterizarea de urgență la Heraklion, Fly One nu a luat legătura nici cu pasagerii, nici cu aeroportul elen, nici cu echipajul avionului.

Ambii transportatori aerieni vara aceasta au înregistrat devieri de orar, din cauza deficiențelor tehnice a avioanelor și a altor motive. Îndată ce se produce o deficiență, un șir de zboruri se rețin sau sînt anulate. Cel mai des au de suferit pasagerii care au procurat bilete din/în orașele Italiei, precum și cei care doresc să ajungă la București sau să decoleze de acolo. Angajații companiilor aeriene explicau modificările din orar prin aglomerația din perioada estivală, dar pasagerilor nu le este mai ușor de la asta.

De menționat că recent angajații transportatorului aerian național au scris un mesaj pe numele președintelui, președintelui Parlamentului și premierului, cu solicitarea de a salva compania aeriană. Potrivit lor, doar în primele luni de vară, din cauza diferitor defecțiuni, inclusiv ieșirea din funcție a motorului și alte defecțiuni tehnice serioase ale aeronavelor, au fost anulate 30 de rute și circa 80 reținute. Totodată, situația din jurul Fly One după un șir de incidente cu avioanele companiilor aeriene în iulie a devenit obiect de discuție în Parament.

Pentru rețineri – răspundere

În pofida legislației adoptate recent, spre deosebire de Europa, pasagerii moldoveni deseori sînt lipsiți de drepturi. În țările UE, încă în anul 2005 au fost introduse reguli dure privind compensațiile în cazul pierderii bagajelor, reținerii sau anulării rutei. Operatorii internaționali ai pieței aeriene s-au opus în fel și chip noilor reguli dezavantajoase pentru ei. Litigiul a ajuns pînă la instanța Uniunii Europene, care, în cele din urmă, a trecut de partea pasagerilor.

În noiembrie 2012, în Moldova a fost introdusă practica achitării compensațiilor financiare pentru neonorarea de către companiile aeriene a obligațiilor lor. Aceasta a fost una dintre condițiile ce decurg din aderarea republicii la Acordul privind spațiul aerian unic european. Este vorba despre respectarea drepturilor transportatorilor aerieni, sporirea responsabilității transportatorilor aerieni locali și internaționali pentru calitatea serviciilor lor, precum și curmarea practicii răspîndite de vînzare în exces a biletelor de companiile aeriene.

Regulamentul aprobat de Guvern reglementează achitarea compensațiilor și acordarea asistenței călătorilor aerieni în primul rînd, în cazul anulării și reținerii semnificative a zborurilor sau în cazul refuzului de a ateriza nu din vina pasagerului. În Moldova, ca și în țările UE, pentru reținerea semnificativă a rutei, transportatorii trebuie să achite de la 250 pînă la 600 de euro fiecărui pasager. Iar singura justificare ce scutește compania aeriană de răspundere sînt circumstanțele de forță majoră, precum calamitățile naturale sau vremea rea.

Mărimea compensației variază în funcție de distanța zborului și timpul pierdut. Pasagerului i se cuvin 250 de euro, dacă punctul de destinație este amplasat nu mai departe de 1500 km. Cînd distanța constituie 1500-3000 km, mărimea plății crește pînă la 400 de euro. Dacă zborul nu face parte din aceste categorii, atunci pasagerului i se oferă compensații de 600 de euro. Totodată, transportatorul nu este eliberat de obligaţia de a deservi clientul. În fiecare situație ce ajunge sub acțiunea regulilor, compania aeriană trebuie să-i ofere pasagerului toată informația despre drepturile lui.

Cu cît mai mare e reținerea, cu atît mai multe cheltuieli suportă transportatorul aerian. La reținerea cu peste două ore, oamenilor trebuie să li se propună hrană și băuturi răcoritoare, corespunzătoare timpului de așteptare, precum și două apeluri telefonice și posibilitatea de a expedia mesaje prin fax sau poșta electronică – gratuit. În cazul unei întîrzieri mari, compania aeriană este obligată să asigure pasagerii cu hotel. Transferul dus/întors – la fel este în obligaţia operatorului. Dacă reținerea constituie mai mult de cinci ore, atunci pasagerii au dreptul să ceară rambursarea prețului biletului timp de șapte zile.

Obligația de achitare a compensației de către transportatorul aerian apare în cazul în care pasagerii nu au fost înștiințați despre anularea rutei, cel puțin cu două săptămîni înainte de zbor. Această regulă este valabilă și în cazurile cînd călătorului i s-a comunicat despre anularea rutei, i-a fost oferit alt bilet, dar el a ajuns pînă la punctul de destinație cu 4 ore mai tîrziu decît ora preconizată. De asemenea, sînt prevăzute și compensații în cazul transferului pasagerilor cu o clasă de confort mai joasa decît cea indicată în bilet. Mărimea lor constituie de la 30% pînă la 75% din prețul biletului în funcție de distanța zborului.

Dreptul „interpretat”

Surse din cadrul Uniunii Avocaților menționează că în cele mai multe cazuri nu se reușește ajungerea la o înțelegere amiabilă cu companiile aeriene. Pasagerilor li se oferă mult mai puțin decît li se cuvine după lege. Companiile aeriene, și nu doar cele înregistrate în Moldova, evită în orice mod achitarea compensațiilor bănești. În consecință, clienții care se confruntă cu reținerea și anularea zborurilor, precum și cu alte neplăceri, sînt nevoiți să apeleze în instanță. Practica judiciară în această categorie de litigii demonstrează că deseori judecătorii iau partea pasagerilor aerieni, obligînd companiile să achite compensații și să acopere cheltuielile cauzate de reținerea neprevăzută.

Pe acest fundal, instituția de profil și operatorii pieței aeriene promovează modificări la Regulamentul cu privire la compensații și ajutorul acordat pasagerilor în cazul refuzului de îmbarcare, anulării sau reținerii îndelungate a zborului. Aceste modificări au fost elaborate de Ministerul Transporturilor și, oricît de paradoxal ar suna, se explică prin necesitatea armonizării documentelor normative naționale cu cele europene. Deși în 2012, adoptarea noilor reguli, elaborate la fel de Ministerul Transporturilor, a fost explicată de racordarea normelor moldovenești la standardele UE.

În special, autorii iniţiativei menţionează că Regulamentul nr.261/2004 a Parlamentului şi Consiliului European din 11 februarie 2004 prevede dreptul consumatorului la achitarea compensaţiilor doar în cazul refuzului la îmbarcare sau de anulare a zborului, iar despre reţinerea rutei nu se spune nimic. De asemenea, regulile moldoveneşti nu conţin noţiunea de „reţinere”. Totodată, autorii modificărilor fac trimitere la art.6 al Regulamentului european, care se referă la reţinerea zborului şi stabileşte condiţiile de acordare a asistenţei şi deservicii pasagerilor, însă nu prevede achitarea compensaţiilor.

În baza acestor prevederi se face concluzia că compensaţia unică în cazul reţinerii zborului cu trei ore şi mai mult, la care poate pretinde pasagerul conform regulilor locale, este un drept „interpretat şi intangibil”. Altfel spus, contează nu cu cît a fost reţinut avionul, dar cu cît a fost reţinută sosirea lui la destinaţie (avînd în vedere rutele de legătură). Totodată, autorii modificărilor nu precizează ce compensaţii vor fi prevăzute în cazul în care pasagerul va întîrzia la zborul de legătură.

– Iniţiativa de modificare a regulilor de achitare a compensaţiilor pentru pasagerii aerieni conţin prevederi vagi, ce pot fi interpretate în favoarea transportatorului, consideră unul dintre experţii NOI.md. În noua versiune a documentului trebuie să fie indicat clar în ce cazuri şi în ce condiţii compania aeriană poartă răspundere pentru reţinerea zborului. Transportatorii aerieni nu trebuie să insiste asupra reducerii poverii financiare din contul pasagerilor prejudiciaţi, ci să planifice mai clar orarul zborurilor, să monitorizeze atent starea tehnică a avioanelor, să nu-şi asume obligaţii exagerate la rutele charter. Dacă şefii companiilor aeriene vor deveni mai responsabili, ei nu vor fi nevoiţi să achite milioane pentru compensarea daunelor.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, de a deschide în următoarele luni o misiune permanentă de apărare la Chișinău?