Exoplaneta KELT-9b – cea mai fierbinte gigantă gazoasă (VIDEO)

19 aug. 2017,, 01:30   Externe
2049 0

La 650 ani lumină de Pămînt, astronomii au descoperit exoplaneta KELT-9b – cea mai fierbinte gigantă gazoasă de pînă acum.

KELT-9b este apropiată ca mărime de Jupiter, dar este cu numai aproximativ 1000 grade Celsius mai rece decît Soarele. Planeta este atît de fierbinte, încît își dezintegrează atmosfera superioară și o pierde în spațiu. Descoperirea exoplanetei este considerată importantă pentru înțelegerea planetelor care orbitează stele masive și fierbinți.

Steaua KELT-9 (HD 195689) este o stea de tip A din secvența principală, situată la aproximativ 650 ani lumină de Pămînt în direcția constelației Cygnus (Lebăda). KELT-9 este de aproximativ două ori mai mare și mai fierbinte decît Soarele, cu o temperatură estimată la aproximativ 9900 grade Celsius.

Exoplaneta KELT-9b este situată foarte aproape de stea, efectuînd o orbită completă în doar 1,48 zile. Ca urmare, temperatura din timpul zilei pe planetă atinge aproximativ 4300 grade Celsius. KELT-9b este mai fierbinte decît majoritatea stelelor, iar față de Soare este doar cu aproape 1000 grade Celsius mai rece. Din datele de pînă acum, KELT-9b este cea mai fierbinte planetă gazoasă.

Cercetătorii susțin că temperatura ar conduce la dezintegrarea atmosferei superioare, KELT-9b putînd să aibă o coadă asemănătoare unei comete. Studiul „A giant planet undergoing extreme-ultraviolet irradiation by its hot massive-star host” a fost publicat în revista Nature.