X 
Transnistria stiri: 1364
Eurovision stiri: 499

Cum „Dita Estfarm” a ajuns să fie compania cu cea mai mare cifră de afaceri din Moldova. Iurie Chirtoacă: „Cea mai importantă resursă sunt oamenii”

28 mar. 2017,, 13:43   Business
5158 1

Dita Estfarm este compania cu cea mai mare cifră de afaceri din Moldova în anul 2015, potrivit informațiilor oferite de Asociația Oamenilor de Afaceri din Moldova într-un eveniment desfășurat în 2016. Vorbim despre companiile cu capital moldovenesc. Pe parcursul anului trecut, cifra de afaceri a companiei a fost în creștere cu 17%, arată rapoartele Dita Estfarm, ajungând până la 1.000.700 de mii de lei.

Astăzi, în cadrul companiei cu sediul în sectorul Botanica al Capitalei, lucrează peste 800 de angajați, arată datele raportate de firmă pe site-ul oficial.

Istoria companiei Dita Estfarm începe cu mai mult de 20 de ani în urmă, în 1995. Doctor în știință, Iurie Chirtoacă activa în calitate de medic dermatovenerolog în cadrul Spitalului Clinic Colentina. În anul 1995 obține propunerea de a participa la fondarea unei companii de import și distribuție a medicamentelor în Republica Moldova. Provocarea a fost acceptată.

În același an, în Republica Moldova a fost fondată compania Dita Estfarm, deținută Iurie Chirtoacă și un partener de afaceri din România. Fiecare dintre fondatori, la acel moment, deținea câte 50% din capitalul companiei. Iurie Chirtoacă, pe lângă funcția de fondator, devine și director al Dita Estfarm.

În anul 2007 acționarul Iurie Chirtoacă preia și cota de capital deținută de partenerul din România, devenind, astfel, proprietar unic al Dita Estfarm.

Astăzi, Dita Estfarm, condusă de Iurie Chirtoacă, este cea mai mare rețea de import și de distribuție a produselor medicamentoase în Republica Moldova, poziție menținută din anul 2003, arată informația oficială publicată pe site-ul Dita Estfarm.

„Pe parcursul activității sale, societatea cu răspundere limitată obține încrederea partenerilor de afaceri prin contractele onorate sută la sută, chiar și anii de criză, caracterizați prin deprecierea bruscă a monedei naționale. În aceste condiții, nu vorbim doar despre anul 2014, ci și despre crizele din anii 2008 și 1998”, se mai scrie în istoricul companiei.

Aceste aspecte au și atras atenția.

Solicitat, fondatorul Dita Estfarm, Iurie Chirtoacă, a explicat că prima provocare a companiei a fost înregistrată în anul 1998. Atunci a fost și momentul cheie în obținerea încrederii partenerilor de afaceri.

În anul 1998, Republica Moldova a avut de suferit ca urmare a prăbușirii rublei rusești, fapt ce a determinat și deprecierea leului moldovenesc. Autoritățile de la Moscova au fost nevoite să declare intrarea în incapacitate de plată, fapt care a afectat mai multe state aflate în curs de tranziție, inclusiv Republica Moldova. Multe dintre companiile autohtone au avut de suferit.

„În luna august a avut loc devalorizarea rublei, iar primele efecte asupra leului moldovenesc au fost resimţite la începutul toamnei. Pe 5 septembrie, ziarul „Flux” scria că, panicaţi, cetăţenii moldoveni retrăgeau leii din bănci şi-i converteau în dolari, de asemenea, au luat cu asalt pieţele şi magazinele, cumpărând mărfuri pentru a scăpa de lei.” - Europa Liberă.

Puține dintre companiile care au avut de suferit și-au onorat mai târziu obligațiunile față de partenerii străini, achitând integral datoriile. „Faptul că Dita Estfarm s-a regăsit printre acele companii care și-au onorat obligațiunile a și determinat încrederea partenerilor externi”, explică Iurie Chirtoacă.

„Noaptea neagră” din 1998 a însemnat pentru Dita Estfarm trecerea de la profit de 200 de mii de lei, la pierderi de 1,8 milioane. Ulterior datoriile față de parteneri au fost re-eșalonate și achitate integral.

Imaginea unui partener de încredere a permis și negocierea cu partenerii externi a acoperirii pierderilor înregistrate în urma devalorizării leului în anii 2014 - 2015. „Am fost ajutați de partenerii externi care și-au asumat jumătate din pierderile generate de deprecierea leului moldovenesc. Producătorii mari ne-au ajutat la recuperarea pierderilor”, spune Iurie Chirtoacă.

La 21 de ani de la fondare, la finele lui 2016, compania Dita Estfarm, condusă de Iurie Chirtoacă, are parteneriate cu peste 170 de companii producătoare de medicamente, atât de pe teritoriul Republicii Moldova, cât și de pe arena internațională.

Activitatea companiei este caracterizată și de crearea propriului lanț de farmacii pe teritoriul Republicii Moldova, în anul 2005 fiind deschise ușile primei instituții din cadrul rețelei „Farmacia Familiei”. La finele anului 2014, rețeaua „Farmacia Familiei” devine cea mai mare rețea din Republica Moldova, poziție menținută până în prezent cu peste 160 de farmacii la nivel național.

Despre succes, Iurie Chirtoacă spune că este rezultatul unui lucru de echipă.

„Cea mai importantă resursă din cadrul unei companii este factorul uman, ori el este viitorul afacerii. Deciziile se iau la ședința de bord, de toți împreună.”

Cât despre lecțiile pe care le-a învățat pe parcursul dezvoltării afacerii, Iurie Chirtoacă spune că este absolut necesar ca mereu să gândești pașii pe care va trebui să îi faci 2-3 ani mai târziu. Viitorul este formarea unei echipe noi, cu idei inovatoare. Trebuie să investești în echipă pentru a putea conta pe fiecare din membrul ei mai târziu, ori, fiecare detaliu și persoană este la fel de importantă”.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?